Cherub är ett motordrivet segelflygplan som byggts av skickliga Kinesiska händer. Även detta plan har jag bytt ut motorn till en borstlös. Jag har flugit med det några gånger. En gång fastnade det i ett träd och jag fick åka hem och hämta en stege. Det flyger ganska bra med 3 kanalers radiostyrning. Motorvarv, höjd och sidoroder.
Spännvidd: 1480mm          Längd: 980 mm                 Flygvikt: Ca 475 gram.
Motor: Max 400-3-1150.
Reglage: Jeti ADVANCE 18 - 3P
Servon: 1 st BMS 380 och 1 st BMS 380Max
Batteri: GWS 11,1v  3S 1300 LiPo
Propeller: 6" x 3" fällbar (svarta blad med röd spinner) kanske modifieras till större prop för bättre drag. Radio: FrSKY Taranis X7 Telemetri. 4 kanaler alternativt FrSky Horus X10 Express
Mottagare: FrSky RX4R, sidoroder, höjdroder och motorvarv.
 
Till salu
Uppdaterad
2020 - 13 September
Modellflyg, bilar och båtar, en hobby som återuppstått från barndomen
 
Gärna veteranmodeller
 
Fortfarande en dröm att slutföra hobbyn genom att bygga
SKY-SKOOTER med OS10 eldrift
eller/och en Playboy Sr
Klicka på bilderna för större bild
Jag handlade på Clas Ohlsson redan för 70 år sedan. Då gällde det modellflyg och modellmotorer. Glödstift och diesel var modernt då. Elektriska motorer var inte att tänka på då de var både svaga och drog mycket ström från tunga och dyra batterier.Det har hänt massor sedan dess, en utveckling som stillar en teknikfreaks hunger som min. I dag är motorerna borstlösa och tre-fas. En suverän verkningsgrad jämfört med vanliga elmotorer. 92% verkningsgrad är inte alls ovanligt. Batterierna är också 3:e generationens. Lithium Polymer och inget att leka med för småbarn. Priset är också anpassat till lekfulla vuxna med egen inkomst. Batteriets likström omvandlas i en elektronisk enhet som styr varvtalet. Att jag hade en glödstiftsmotor (10 cc) är mer för skojs skull då det är en fyrtaktare med ventiler, men sålde den igen. Förbannat skoj med modeller om jag får säga så. Allt började igen med att jag köpte en radiostyrd traktor på Statoil till Hugo. När den gick sönder (leksak) så byggde jag om den med riktig radio och andra riktiga komponenter. Fick på så sätt blodad tand.
Squirt är en Trainer / sportmodell
Spännvidd: 965 mm Längd: 660 mm Flygvikt: ca 408 gram.
Amerikansk laserskuren byggsats och "naturligtvis" numera försedd med en borstlös motor som jag lindat själv. Jag har flugit denna modellen och motorn är onödigt stark. Jag modifierade servomonteringen för tyngdpunktens skull. Sitter nu i kroppen under vingen. Borstlöst har gjort planet lättare.
Servon: Hitec HS-55 2 st  
Accar: Align 7,4 V  2S 1900mAh
Motor: eFlypower 2207 BL DIY 3,0    
Fartreglage: DREAMFLY 12A ESC Propeller: 7 x 6
Radio: FrSKY Taranis X7 Telemetri. 4 kanaler alternativt FrSky Horus X10 Express
Mottagare: FrSky RX4R, sidoroder, höjdroder och motorvarv.
 
Till salu
Graupners Brandbåt / Polisbåt. Denna båtmodellen har många år på nacken. Hur jag vet det? Jo, jag köpte en sådan byggsats till Christian när han var liten. Skillnaden på utrustningen då och nu är megastor. Nu har jag en borstlös (3 fas) motor som jag lindat själv. Med ett 11,1 Volts Lithium Polymerbatteri så sätter den fart som skjuten ur en kanon.
LiPo 2S 7,4v  eller 3S 11,1v
Motor: DIY 2506 5w/6T NS  3,0   220 W.
Radio HK GT-3B   2,4GHz   3 kanals mottagare HK GT2 RX
Traktorn är den första modellen eller modern tids urfader. How come? Jo jag köpte denna traktorn till Hugo 2003, som ville ha en radiostyrd leksak med allt vad det innebar i form av kvalitet och hållbarhet. Visst gick den snart sönder och då tänkte jag bygga in en "riktig" radiostyrning. En Futaba! Ett riktigt starkt servo och en ESC (Elektronic Speed Control). Sedan fungerade den oklanderligt genom att styrningen blev proportionell och farten steglös. Den fungerar fortfarande efter 10 år. Visserligen har jag gjort ytterligare förbättringar med bättre radio och Lithium Polymer batteri. Går både bättre och längre samt snabbare då batteriet är 7,4v isf 4,8. Motorn tål detta väl.
ESC Graupner Micro 4  (2-7,2v)       LiPo 2S 7,4v  säkrad med 2S monitor som ljuder vid låg spänning. Radio HK GT-3B   2,4GHz   3 kanals sändare med HK GT2 RX
OS10 Glödstiftsmotor 1,5cc konverterad till eldrift Man plockar ur vevaxel och kolv och ersätter med 4mm axel av silverstål och monterar en Turnigy Park450 Brushless Outrunner som axeln passar till. Ritning till 60-talsmodellen SkySkooter finnes. Allt material också. Bara att sätta igång.
Battery: 2~3 Cell /7.4~11.1V   
RPM: 1200kv Max current:18A  Watts: 175w. Spännvidd plan 1220mm. Elmotorn kommer inte att synas, så alla kan tro att motorn har elstart.
OS20 Glödstiftsmotor 3,0cc konverterad till eldrift. Man plockar ur vevaxel och kolv och ersätter med 5mm axel av silverstål och monterar en TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv som axeln passar till. Ritning till 30-talsmodellen PlayBoy Sr finnes. Allt material också. Bara att sätta igång.
Battery: 3 Cell /11.1V   
RPM: 750kv Max current:45A   Motorstyrka: 600w. 0,8 Hkr
Spännvidd plan 1 744 mm
Motorbädden ritad i Fusion 360 och utskriven i PLA plast i en Anet A8 Plus 3D skrivare
SkySkooter
Brushless Motor: OS 10 electric. En modell som jag har ritningen till men ännu inte byggt. En drömmodell när man var liten, som jag numera är sugen på att göra. Material har jag.
SkySkooter från min ungdom
SkySkooter från min ungdom
Traktorn, urmodern
Graupners Polisbåt
Cherub, färdigmodell från Kina
Squirt, byggsats från USA
ModCuscat
Length: 408mm    Wingspan: 585mmFlying weight: 52gMotor: ADH50 3700kv Brushless outrunnerESC: 5A/7.4VProp: 3 inch Servos: 2x2.5gBattery: 7.4V 2S 200mah Lipo
Radio HK 6Ch och FlySky 3Ch Rx (6,5 gram strippad)
Cuscat
Playboy Senior 68" 
 
Konstruktör Joe Elgin 1938. Modellen har gjorts i flera storlekar och jag har skalat ner den till 68" = 1744 mm spännvidd.
Brushless Motor: OS 20 electric. Ett veteranflygplan från 1938 som jag är sugen på att bygga. Material har jag. Modellen på bilden är ett "Engelskt" bygge. Utgångsmaterialet är en pdf - ritning som konverterats till dwg, som sedan konverterats till dfx format och sedan bearbetats i det italienska CAD programmet DevCad som är gjort för oss modellbyggare. Ritningen skrivs sedan ut i A4 - format på min egen skrivare. Spant 1 som också är motorbädd är ritad i Fusion360 och sedan konverterat till g-cod för utskrift i plast i min 3D skrivare Anet A8 Plus. Även spant 2 är utskrivet i plast.
Bixler en cellplastkärra som har mycket goda flygegenskaper.
Planet är naturligtvis försett med en borstlös motor
 
SkySkooter är den modell från tidigt 50 - tal som jag drömde om att få bygga när jag var liten och radiostyrning var i sin linda. Pengar var ju det inte tillräckligt gott om på den tiden.
Som pensionär har man både tiden och pengarna. Jag gillar färgsättningen dessutom. Ritningen har jag och min OS10 som är elkonverterad skulle sitta som en smäck. Byggmaterial har jag också så det räcker.
Phil Smith var konstruktör och byggsatsen gjordes av Veron. Engelskt med andra ord. Jag har laserskurit de flesta delarna. Motorbädden har jag ritat och sedan skrivit ut i min 3D-skrivare.
Ett annat plan som jag är intresserat av är:
 
Deacon 
som fanns som byggsats hos Veron i England. Planet är bara 52" men skulle kunna förstoras till 68" dvs 1,36 ggr och använda Southerners vinge och stabbe. Kroppen ser ju lite kul ut.
Radio: FrSky Horus X10 Express Telemetri. 6 kanaler.
Motor: OS 20 elversionen som jag presenterat längst upp på sidan.
Motorbädd vit plast
Spant no 1 tillika motorbädd till Playboy Sr. Ritad i Fusion360 och tillverkad i 3D skrivaren Anet A8 Plus.
Spant no 1 tillika motorbädd till Playboy Sr. Ritad i Fusion360 och tillverkad i 3D skrivaren Anet A8 Plus.
Motorn är rensad från kolv och vevstake. Vevstaken är ersatt av en 5 mm silverstålaxel och 11 mm kullager. Aluminiumplåten skruvas fast i motorns baksida med de 4 skruvarna som höll bakpluggen. Plåten skruvas fast i spant 1 med 6 st 3 mm insexskruv.
Landstället sitter mellan spant 1 och 2. Spant 2 är också ritad i 3D och utskriven i plast med klackar för att landstället skall sitta säkert. Insexskruvarna går således igenom hela paketet.
Den borstlösa elmotorn på ca 0,8 Hkr med sin 5 mm axel har fått en silverstålsaxel längd 115 mm. Elmotorn  är fäst i aluminiumplåten. Försökte först med att borra hålen med min CNC fräs, men det visade sig att dural är för hård för en så enkel fräs som 3018. Gjorde därför en borrmall i 3D skrivaren, vilket blev succé.
Pylonen laserskärs
Pylonen provskärs med laser i wellpapp som test. Kanske bättre att göra den i plast i 3D skrivaren?
Lasern på 5W är för klen att köra plywood med, limmet är för hårt.
Material: EPO Foam
Spännvidd: 1400mm
Längd: 925mm
Vingyta: 26dm2
Vingbelastning: 25g/dm2
Flygvikt: ca 650g
 
1 x 6 Channel Radio System (Horus X10 Express / FrSky S6R Rx)
1 x 2200mAh 3s Lipoly Battery
1 x 2212-1900-1905KV Brushless Outrunner Motor
1 x 20-30A ESC w/BEC
4 x 9g Servos
1 x Propeller (6x4) 3-bladig
Mottagaren S6R har inbyggd flygstabilisator och naturligtvis Telemetri som innebär att man från marken (i sändaren) kan avläsa batteriets kondition
FrSky Horex X10 Express
Radiosändaren anses som planetens bästa och går inte av för hackor. Manualen är på ca 100 A4-sidor och programmeringen är sk Open Source (OPEN TX), vilket gör att priset kan hållas mycket lågt jämfört med de bästa av annat märke. Oändliga programmeringsmöjligheter för både flygplan och drönare. Naturligtvis har den Telemetri som innebär att kan få både GPS, fart, batteristatus mm från flygplanet, som visas i sändaren.
FrSky S6R mottagare
Den 6 kanaliga mottagaren har flygstabilisering inbyggd som programmeras i sändaren.
Built-in a three-axis gyro and three-axis accelerometer sensor module
Built-in RSSI PWM output (0~3.3V) on board
Built-in battery voltage sensor
Smart Port enabled.
Passar Bixler, SkySkooter och Playboy Sr
FrSky RX4R mottagare
Den 4 kanaliga mottagaren har naturligtvis telemetri.
Battery voltage detection supported.
Perfekt för de små planen Squirt och Cherub.
Laserskurna spryglar
Motorbädd i plast
Här har jag laserskurit spryglarna till SkySkooter. Det hade naturligtvis gått snabbare att skära ut dem på traditionellt sätt, men varför inte pröva ny teknik. Jag har ju både CNC och 3D skrivare
Att bygga upp en motorbädd i plywood och balsa hade ju varit möjligt, men en i plast blev ju riktigt bra.
OS10 1,5 cc glödstiftsmotor
Hur gör man för att kunna laserskära delar? Om man har en fullskalaritning så kopierar man den delen av ritningen och sparar i .jpg format. Man lägger sedan in bilden i sitt CAD program, i mitt fall DevCAD Pro, ett program gjort för oss modellflygare. Sedan kalkerar man bara av det som behövs på jpg-bilden. Ritar streck för strec till detaljen är klar. Playboy Sr har jag gjort helt och hållet så. För säkerhets skull så kontrollerar man att måtten blir rätt, och om inte så får man skala upp eller ner cad bilden. Ritningen görs sedan i dwg-format och öppnas i ett CAD cam program och görs sedan om till g-kod. Testa alltid så du har rätt hastighet mm. Det finns massor av youtube filmer som visar hur man gör.
 
Kroppen byggs upp av 5 x 5mm balsa på ritningen som jag gjort i CAD från en ritning i pdf i A4 format. Man gör en jpg av pdf-filen, lägger den i CAD programmet och sedan kalkerar man bilden och skalar sedan upp ritningen i den skalan som man vill ha. 68" spännvidd i mitt fall.
Motorbädden gjord med 3D-skrivare monteras på kroppen.
En 3,0 cc glödstiftare som drivkälla?
Den borstlösa elmotorn på 0,8 Hkr skall alltså inte synas!
Pylonen laserskärs
Den borstlösa elmotorn på 0,8 Hkr skall alltså inte synas!
1938 Joe Elgin, en Engelsk modellflygare.
Gammal modell, ny teknik!
Bränsleslangen är fejk!
Här skall elektronik och batteri husera. Mycket pill att åstadkomma!
SkySkooter
Bixler 2
Motorbädd Bixler 2
Mer flexibel än originalet
Två moddar
Vinglås med kolfiber
Motorbädd till Bixler 2 Ritad i Fusion360 och tillverkad i 3D skrivaren Anet A8 Plus.
Motorbädd till Bixler 2 som tog 1 timma att skriva ut.
Bixler 2 med två modifieringar. Vinglåsning och flexibel motorbädd.
I stället för stökiga skruv under kroppen, så har jag 4 st 5mm kolfiberrör inlimmade så att man kan låsa vingarna med 2 st 3mm kolfiberstavar.
Skall lära mig flyga klaff med modellflygplan. Med riktiga plan kan jag ju det sedan länge.
Jag har redan en Bixler 1, men denna har klaff, vilket jag skulle vilja lära mig. Kunskapen i verkligheten med bl.a. Cessna och Piper P28 har jag ju redan. Att konvertera den gamla Bixler 1 tycker jag blir för kladdigt, så den får jag bara leka med.
FrSky RX6R mottagare
Den 6 kanaliga mottagaren har naturligtvis telemetri.
Battery voltage detection supported.
Perfekt för Både Bixler 1, Playboy och SkySkooter.
FY-20A
Stabiliseringselektronik passande Playboy och SkySkooter tillsammans med FrSky RX6R mottagaren. Då blir det två kanaler för klaffarna.
Servo kontakt för 2 st servo
Möjliggör motorbyte
ESC i luftströmmen
Då man inte har 3 händer
Vit spännplast förstärker tillräckligt.
Servokontakt 6-polig för ena vingens servon.
Tillräckligt långa tåtar för att möjliggöra motorbyte.
Servovändare för att styra klaffarna. Långsam klaffsättning görs med en programering i sändaren. OPEN TX operativsystem.
Ibland begöver man flerhänder. Problemlösning har jag lärt mig i jobbet samt genom mina båtbyggen. Här håller jag två tåtar för att löda ihop dem med maskeringstejp.
Med vit spännplast kan man förstärka kroppen utan en massa ful tejp. Vingarna låter jag dock bli. Endast kroppen för att skapa vridstyvhet.
Förstärkt kropp
Rejäl uppstyvning
Förstärkt kropp. Men var försiktig med "Strykjärnet". Det blir många små bitar i taget. Med lite överlapp, 5 mm, för styrka.
Med vit spännplast blir det både snyggt och vridstyvt. Vingarna kommer däremot inte att kläs.
Sträckfilm för färg och styrka
Sträckfilm, typ Oracover eller liknande skapar både färg och styrka åt konstruktionen. Specialstrykjärnet gjort för oss modellbyggare.