Crawler 1 / 10
Metal sidestep
Borstlöst
Metallhus
Uppdaterad
2023 - 21 Juli
Modellflyg, bilar och båtar, en hobby som återuppstått från barndomen
 
Helst veteranmodeller
 
Kunde inte härbärgera alla modeller o tillbehör och har därför sålt allt på Tradera. Sålde kanske lite för mycket!
 
Jag får nöja mig med historia, drönare och crawlers
Klicka på bilderna för större bild
 
29 bilder
Jag handlade på Clas Ohlsson redan för 73 år sedan (1950). Då gällde det modellflyg och modellmotorer. Glödstift och diesel var modernt då. Elektriska motorer var inte att tänka på då de var både svaga och drog mycket ström från tunga och dyra batterier.Det har hänt massor sedan dess, en utveckling som stillar en teknikfreaks hunger som min. I dag är motorerna borstlösa och tre-fas. En suverän verkningsgrad jämfört med vanliga elmotorer. 92% verkningsgrad är inte alls ovanligt. Batterierna är också 3:e generationens. Lithium Polymer och inget att leka med för småbarn. Priset är också anpassat till lekfulla vuxna med egen inkomst. Batteriets likström omvandlas i en elektronisk enhet som styr varvtalet. Att jag hade en glödstiftsmotor (10 cc) är mer för skojs skull då det var en fyrtaktare med ventiler, men sålde den igen. Förbannat skoj med modeller om jag får säga så. Jag byggde en radiostyrd segelbåt och en Graupner Nauticat till Christian. På den tiden var det ju ingen fart på båtar med elmotorer som var borstade, med kol altså. Men allt började igen med att jag köpte en radiostyrd traktor på Statoil till barnbarnet Hugo. När den gick sönder (leksak) så byggde jag om den med riktig radio och andra riktiga komponenter. Fick på så sätt blodad tand igen, och på den vägen är det. Håller på med drönare ett tag till då det är lättare att flyga varhelst man vill utan öppna fält.
Graupners Brandbåt / Polisbåt.  
 
Denna båtmodellen har många år på nacken. Hur jag vet det? Jo, jag köpte en sådan byggsats till Christian när han var liten. Skillnaden på utrustningen då och nu är megastor. Nu har jag en borstlös (3 fas) motor som jag lindat själv. Med ett 11,1 Volts Lithium Polymerbatteri så sätter den fart som skjuten ur en kanon.
LiPo 2S 7,4v  eller 3S 11,1v
Motor: DIY 2506 5w/6T NS  3,0   220 W.  (elcyklar brukar ha motor på 250 W)
Radio HK GT-3B   2,4GHz   3 kanals mottagare HK GT2 RX
ESC: TGY 35 A vattenkyld
Traktorn är den första modellen eller modern tids urfader. How come? Jo jag köpte denna traktorn till Hugo 2003 när han var tre år, och ville ha en radiostyrd leksak med allt vad det innebar i form av kvalitet och hållbarhet. Visst gick den snart sönder och då tänkte jag bygga in en "riktig" radiostyrning. En Futaba! Ett riktigt starkt servo och en ESC (Elektronic Speed Control). Sedan fungerade den oklanderligt genom att styrningen blev proportionell och farten steglös. Den fungerar fortfarande efter 20 år. Visserligen har jag gjort ytterligare förbättringar med bättre radio och Lithium Polymer batteri. Går både bättre och längre samt snabbare då batteriet är 7,4v isf 4,8. Motorn tål detta väl. En "borstmotor" brukar hålla i 50 timmar medan en borstlös håller tills kullagrena är utslitna och de är ju lätta att byta. Bara fördelar alltså med en modern motor, men knappast någon idé att byta i traktorn då den inte används mer.
 
ESC Graupner Micro 4  (2-7,2v)       LiPo 2S 7,4v  säkrad med 2S monitor som ljuder vid låg spänning. Radio: Ny Flysky Noble NP4   2,4GHz   4 kanals sändare med mottagare FS-FGr4S
OS10 Glödstiftsmotor 1,5cc konverterad till eldrift Man plockar ur vevaxel och kolv och ersätter med 4mm axel av silverstål och monterar en Turnigy Park450 Brushless Outrunner som axeln passar till. Ritning till 60-talsmodellen SkySkooter finnes. Allt material också. Bara att sätta igång.
Battery: 2~3 Cell /7.4~11.1V   
RPM: 1200kv Max current:18A  Watts: 175w. Spännvidd plan 1220mm. Elmotorn kommer inte att synas, så alla kan tro att motorn har elstart.
OS20 Glödstiftsmotor 3,0cc konverterad till eldrift. Man plockar ur vevaxel och kolv och ersätter med 5mm axel av silverstål och monterar en TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv som axeln passar till. Ritning till 30-talsmodellen PlayBoy Sr finnes. Allt material också. Bara att sätta igång.
Battery: 3 Cell /11.1V   
RPM: 750kv Max current:45A   Motorstyrka: 600w. 0,8 Hkr
Spännvidd plan 1 744 mm
Motorbädden ritad i Fusion 360 och utskriven i PLA plast i en Anet A8 Plus 3D skrivare
SkySkooter
Brushless Motor: OS 10 electric. En modell som jag har ritningen till men ännu inte byggt. En drömmodell när man var liten, som jag numera är sugen på att göra. Material har jag.
SkySkooter från min ungdom
SkySkooter från min ungdom
Traktorn, urmodern
Traktorn, urmodern
Graupners Polisbåt
Konstruktör Joe Elgin 1938. Modellen har gjorts i flera storlekar och jag har skalat ner den till 68" = 1744 mm spännvidd.
Brushless Motor: OS 20 electric. Ett veteranflygplan från 1938 som jag är sugen på att bygga. Material har jag. Modellen på bilden är ett "Engelskt" bygge. Utgångsmaterialet är en pdf - ritning som konverterats till dwg, som sedan konverterats till dfx format och sedan bearbetats i det italienska CAD programmet DevCad som är gjort för oss modellbyggare. Ritningen skrivs sedan ut i A4 - format på min egen skrivare. Spant 1 som också är motorbädd är ritad i Fusion360 och sedan konverterat till g-cod för utskrift i plast i min 3D skrivare Anet A8 Plus. Även spant 2 är utskrivet i plast.
SkySkooter är den modell från tidigt 50 - tal som jag drömde om att få bygga när jag var liten och radiostyrning var i sin linda. Pengar var ju det inte tillräckligt gott om på den tiden.
Som pensionär har man både tiden och pengarna. Jag gillar färgsättningen dessutom. Ritningen har jag, och min OS10 som är elkonverterad skulle sitta som en smäck. Byggmaterial har jag också så det räcker.
Phil Smith var konstruktör och byggsatsen gjordes av Veron. Engelskt med andra ord. Jag har laserskurit de flesta delarna. Motorbädden har jag ritat och sedan skrivit ut i min 3D-skrivare.
Motorbädd vit plast
Spant no 1 tillika motorbädd till Playboy Sr. Ritad i Fusion360 och tillverkad i 3D skrivaren Anet A8 Plus.
Motorn är rensad från kolv och vevstake. Vevstaken är ersatt av en 5 mm silverstålaxel och 11 mm kullager. Aluminiumplåten skruvas fast i motorns baksida med de 4 skruvarna som höll bakpluggen. Plåten skruvas fast i spant 1 med 6 st 3 mm insexskruv.
Landstället sitter mellan spant 1 och 2. Spant 2 är också ritad i 3D och utskriven i plast med klackar för att landstället skall sitta säkert. Insexskruvarna går således igenom hela paketet.
Den borstlösa elmotorn på ca 0,8 Hkr med sin 5 mm axel har fått en silverstålsaxel längd 115 mm. Elmotorn  är fäst i aluminiumplåten. Försökte först med att borra hålen med min CNC fräs, men det visade sig att dural är för hård för en så enkel fräs som 3018. Gjorde därför en borrmall i 3D skrivaren, vilket blev succé.
Pylonen laserskärs
Pylonen provskärs med laser i wellpapp som test. Kanske bättre att göra den i plast i 3D skrivaren?
Lasern på 5W är för klen att köra plywood med, limmet är för hårt.
Laserskurna spryglar
Motorbädd i plast
Här har jag laserskurit spryglarna till SkySkooter. Det hade naturligtvis gått snabbare att skära ut dem på traditionellt sätt, men varför inte pröva ny teknik. Jag hade ju både CNC och 3D skrivare 2022
Att bygga upp en motorbädd i plywood och balsa hade ju varit möjligt, men en i plast blev ju riktigt bra.
OS10 1,5 cc glödstiftsmotor
Hur gör man för att kunna laserskära delar? Om man har en fullskalaritning så kopierar man den delen av ritningen och sparar i .jpg format. Man lägger sedan in bilden i sitt CAD program, i mitt fall DevCAD Pro, ett program gjort för oss modellflygare. Sedan kalkerar man bara av det som behövs på jpg-bilden. Ritar streck för strec till detaljen är klar. Playboy Sr har jag gjort helt och hållet så. För säkerhets skull så kontrollerar man att måtten blir rätt, och om inte så får man skala upp eller ner cad bilden. Ritningen görs sedan i dwg-format och öppnas i ett CAD cam program och görs sedan om till g-kod. Testa alltid så du har rätt hastighet mm. Det finns massor av youtube filmer som visar hur man gör.
 
Kroppen byggs upp av 5 x 5mm balsa på ritningen som jag gjort i CAD från en ritning i pdf i A4 format. Man gör en jpg av pdf-filen, lägger den i CAD programmet och sedan kalkerar man bilden och skalar sedan upp ritningen i den skalan som man vill ha. 68" spännvidd i mitt fall.
Motorbädden gjord med 3D-skrivare monteras på kroppen.
En 3,0 cc glödstiftare som drivkälla?
Den borstlösa elmotorn på 0,8 Hkr skall alltså inte synas!
Pylonen laserskärs
Den borstlösa elmotorn på 0,8 Hkr skall alltså inte synas!
1938 Joe Elgin, en Engelsk modellflygare.
Gammal modell, ny teknik!
Bränsleslangen är fejk!
Här skall elektronik och batteri husera. Mycket pill att åstadkomma!
SkySkooter    Såld på Tradera
 
Sträckfilm för färg och styrka
Servo montage
Sträckfilm, typ Oracover eller liknande skapar både färg och styrka åt konstruktionen. Specialstrykjärnet gjort för oss modellbyggare.
Motor: 600W / 11,1 volt = 54 A
ECC: 60A > 54 A
Batteri: 2650 mAh x 30c/1000 = 79,5 A > 54 A
OK,
men 4S batteri skulle bli 1,5 Ah
2 st Corona servon för höjd och sidoroder.
FrSky RX4R mottagare skulle vara tillräckligt och ta liten plats.
Totalt alla sidor
758 st
 
Playboy Senior 68"       Såld påTradera
Ny sändare för skoj
Hugos traktor 2003
Ny mottagare för skoj
FS - Noble NP4
Kanaler: 4, 6, 8 (valfria firmware-alternativ)
Modell: bil, båt
Trådlös frekvens: 2,4GHz
Sändningseffekt: <20 dBm
Trådlöst protokoll: AFHDS3
Räckvidd: > 300m (mark)
Kanalupplösning: 4096
Batteri: 1S (4,2V) * 4300mAh litiumpolymerbatteri + 2600mAh 18650 LiIon-batteri
Laddningsport: Micro USB
Laddningstid: bas <3h / handtagsbatteri <3,5h
Bara på skoj  med telemetri      ( 2 615 kr)
Batteritid: 10h + (med bas) /4,5h+ (utan bas)
Lågspänningslarm: <3,65V
Antenntyp: Inbyggd enkel antenn
Skärm: HVGA 3,5 tum TFT, 320 * 480
Språk: kinesiska, engelska och japanska
Simulatorkompatibilitet: USB
Dataport: Micro USB
Temperaturområde: -10 ℃ — + 60 ℃
Luftfuktighetsområde: 20% -95%
Onlineuppdatering: Ja
Mått: 129 * 114 * 190 mm
Vikt: 520g
FS - FGr4 V2
Trådlös frekvens: 2,4GHz
Trådlöst protokoll: AFHDS 3
Räckvidd:> 300m (mark)
Antenntyp: enkel antenn (150 mm)
Effekt: 3,5-12V
RSSI: Stöds
Dataport: PWM / PPM / i.bus / s.bus
Såld på Tradera
Voltsensor
FS - CVT01
En voltsensor. Sändaren registrerar mottagarens spänning i volt, men om batteriet är starkare än de 9V som är max volt för mottagaren så behövs denna sensorn. Således om man har 3S eller mer på sin Lipo.
Man får således 2 mätområden, ett för mottagarens spänning och ett för batteriets spänning. Kommer till användning för att läsa av batterispänningen i Crawler
 
Bara på skoj  med telemetri  och en Crawler skala 1 / 10
DUAO 4PCS Metal 2.2 Beadlock Wheel Rim Tires Set for 1/10 RC Crawler Car TRX4 TRX6 Axial SCX10 RR10 Parts,Yellow
 
 
Crawler 1 / 10
Bakaxeln
Motorfästet
Växellåda
Underrede
313mm Wheelbase Chassis Frame & Prefixal 2-Speed Transmission Axial SCX10 90046
4-hjulsdriven crawler
2-växlad och motorn en borstlös sådan är på G
Denna fästes på den borstlösa motorn och har två kylfläktar inbyggda.
Underredet på denna fina crawler som är byggd med många CNC-frästa delar. 4 delar av plast byts ut till alu. Fästen fram o bak, växellåda och fäste för växellåda.
Sidoskydd inklusive vattentät låda för elektroniken
3650 Kv borstlös motor, inrunner med 60A ESC, båda vattensäkra. Hur nu en fläkt kan vara vattensäker?
Metallhus för tyngdens skull. En Crawler skall väga mycket och då helst vid hjulen.
Feature:
High quality
unassembled kit, enjoy assembly fun.
Hard plastic convertible body, durable.
The door can open, simulated details of the interior
 
JEEP Wrangler
Kofångare
Dragkrok
Magnetiska karossfästen
Specification:
Material: Hard Plastic
Total Length: 455mm
Width: 208mm-210mm
Wheelbase: 313mm
Cherokee Jeep Axial SCX10   Kit
Temperaturområde: -10 ℃ — + 60 ℃
Luftfuktighetsområde: 20% -95%
Onlineuppdatering: Ja
Mått: 29 * 22 * 16,2 mm
Vikt: 15g
Ny mottagare för skoj
FS-FGr4S V2
PWM-kanal: 4
Trådlös frekvens: 2,4GHz
Trådlöst protokoll: AFHDS 3
Räckvidd:> 200m (mark)
Antenntyp: Inbyggd enkel antenn
Effekt: 3,5-8,4V
RSSI: Stöds
Dataport: PWM / PPM / i.bus / s.bus
Temperaturområde: -10 ℃ — + 60 ℃
Luftfuktighetsområde: 20% -95%
Onlineuppdatering: Ja
Mått: 25,5 * 22 * 17,3 mm
Vikt: 5,1g
Den nedan är kofångare fram, och den bak är den stora.
Dragkrok är väl häftigt att ha! Den typen av bilar har alltid en dragkula.
Magnetiska karossfästen.
Antenner
Reservhjul
Kofångarfäste
Kofångarfäste bak
Antenner ser häftigt ut
Kofångarfäste fram (Beam front)
Reservhjulsfälgen! Kommer i delar. Alltid kul att montera.
Kofångarfäste bak (Beam back)
Mutterverktyg
Laddare
Kofångarfäste
Växelfäste
Mutterverktyg: 4,0  4,5  5,0  5,5  7,0  8,0
Laddare för mina LiPo batterier. Denna är original och bästa kvalitet.
Fyra strålkastare varav två som monterats på Traktorn.
Aluminiumplatta för växelhuset på crawlern.
Batteritestare
Testare för mina LiPo batterier så man håller dem fräscha.
Hugos leksakstraktor har idag 3-kanaler, styrning, fart och tändning och släckning av strålkastarna på taket. Här är de tända.
Och här är de släckta. Eftersom jag inte har något garage längre så måste jag ju få utlopp för mina tekniska intressen. Svets är ju inte att tänka på, men lödning har jag sysslat med sedan barnsben.