Vespa 006 Vespa 007 Vespa 009 Vespa 010 Vespa 011
Vespa_019
2014-11-20
Helicoil brukar man kalla en sådan här gänginsats, som förstärker gänggången rejält i aluminium med sin rostfria spiral.
Vespa 2014-11-20 04 Vespa 2014-11-21 01 Vespa 2014-11-21 02 Vespa 2014-11-21 03 Vespa 2014-11-21 05
Uppdaterad
2018 - Augusti
Vespa GS -64 Ett "renoveringsprojekt" från Nov -96 till Nov -14 (18 år)
Ett avslutat renoveringsprojekt Piaggio Vespa GS 1964. Hon hämtades hos Anders Holmström efter att ha stått i hans garage i 25 år. Anders lärde jag känna på Gyproc där han ibland kallades för Mr Handbok. En mycket skicklig medarbetare som dessutom lät mig få köpa den scooter som han hade kört som ung student med hustrun, då fästmön Helena, på bönpallen. Barnen kom så småningom och Vespan fick flytta längst in i garaget. Tanken var att barnen skulle ta över när de fyllt körkort. På den tiden fick man sitt MC kort när man tog sitt bilkörkort. Numera är detju inte så och få är därför intresserade av att lägga pengar på MC kort.Vespan M 5252 har haft 3 ägare före mig och rullat 1610 mil:Bo Ã…hman Malmö  28/5 1964 körde med den i 2 säsongerThomas Ulvnäs  Malmö  18/5 1966 endast en säsong  med Anders Holmström  Skanör 11/11 1966. Vi har varit arbetskamrater i 23 år och känner varandra mycket väl och det känns som Anders blev glad när jag tagit så väl hand om hans och Helenas fortskaffningsmedel sedan deras ungdom.Det behövs en hel del timmar att göra en rishög till något som liknar nytt. Vespan var ju klar 1997 men inregistrerades inte. Efter att ha stått i friggeboden i 10 år så behövdes vissa delar på motorn fixas till. Delar som fattades och var svåra att få tag på har numera blivit lättillgängliga igen. Hela tändsystemet byttes ut mot ett elektroniskt så att jag fick 12 volt. 6 voltslampor är svåra att få tag på numera. Aluminiumlister har också köpts nya. Fordonet är i skick som nytt.Sommaren 2012 tyckte jag det var dags att inregistrera pärlan. Det kanske är dags att använda Vespan. Jag är medlem i GMHK Göteborgs Motorhistoriska Klubb och vill ju gärna visa upp snyggingen. Lite fordonsdatadata: Vikt 110 Kg, Längd 1795 mm, Totalhöjd 1045 mm, Styrets bredd 710 mm. Hjulbas 1220 mmBränsleförbrukning ca: 0,28 l/mil, Max hastighet 100 Km/tim (en person) 85 Km/tim (två personer)Motor: Encylindrig, närmast horisontal cylinder, Tvåtakt crossflow. Cylinder diam. 58 mm, slaglängd 60 mm.158,53 cc. Kompression 7,3 : 1  och 9 Hkr starkBytt till 12v elektronisk tändning: Vespatronic hos www.sip-scootershop.com/
Hämtad från Anders Holmströms garage -96
Klar för registrering 27/8 2012 i Aröd av Ingenjör Larsson
2007-09-28 Snyggingen klar för att ställas in i Friggeboden igen, men nåsta gång hon kommer ut så blir det åka av till besiktningen. Gamla registreringen gäller ju inte längre M 5252 så det blir ju något nytt.
2007-09-28 Paketet innehåller diverse reservdelar som kan vara bra att ha.
2007-09-28 Här står min granne Rainer och beundrar min Vespa GS av 1964 års modell.
2007-08-22
Varför lyfta i onödan? Även om jag orkar lyfta motorn så kommer min egenhändigt byggda och konstruerade motorlyft väl till pass.
2007-08-22
MC lyften från en annan vinkel
Någon gång 1997
Här är hon färdig förutom sådant som inte gick att få tag på då. Tyvärr finns det ingen datum då alla bilderna på den tiden togs med analog kamera. Bilderna har jag sedan skannat till digitala bilder.
Jag brukar alltid bygga en motorjigg för att lättare kunna arbeta med en motor. Som synes har jag även gjort en till Vespan. 25 x 25 mm fyrkantsrör svetsar jag ihop.
På den tiden gjorde jag ritningen på vanligt A4 papper. I dag ritar jag allting i Autocad. Man är väl modern trots att man är pensionär.
Monteringsarbete pågår för fullt. Här är lister nära nog färdiga.
Det är både kul att plocka isär o ihop. Tvåhjulingar är tacksamma att renovera då de inte är lika platskrävande som en bil.
Här provar jag hur det ser ut med bönpallen på plats. Lackeringen har jag gjort klar. 2k lack som jag brukar samt originalfärgen naturligtvis.
Här sprutar jag på en 2k epoxyfärg av Hagmans tillverkning. En mycket bra färg som jag blandar färdigt med härdare direkt i burken. Färg som inte används direkt åker in i frysen för att kunna användas senare.
Färgen härdar inte i minusgrader.
Har haft färg i frysen i månader utan problem.
Perfekt att stå ute och blästra. Men det får inte regna
Lägger man ut ett lakan kan man återanvända mesta delen av sanden.
Svingarmenplockas isär
Alla slitdelar såsom lager mm är bytta till nya delar. 
Det finns ganska gott om reservdelar numera.
Encylindriga tvåtaktare är ju busenkla att jobba med.
Karossen på väg att strippas
Motorn på väg att tagas isär.
Här syns tänddelarna. (Dessa kommer senare att bytas ut)
Nov 1996
Så här såg underverket ut när jag väl fick in henne i garaget. Något att bita i.
Här är jag i färd med att montera av motorn.
Klicka på bilderna för större bild
 
43 bilder
2012-07-23 
Registreringsbesiktning gör de inte överallt, så jag gjorde det i Aröd på Hisingen. Ing. Larsson fixade det fint
2012-07-05 Gilbert Falkenström GMHK's ordförande försäkringsbesiktigar min pärla
2012-08-18 03a
Den helgen monterade jag det nya tändsystemet
31 Dec1996  1670 mil = 0
31 Dec 2012  1675 mil =5 mil
31 Dec 2013  1685 mil =10 mil
31 Dec 2014  1685 mil = 0  mil
31 Dec 2015  1685 mil = 0  mil
31 Dec 2016  1690 mil = 5  mil
2017  1695 mil = 5  mil
Totalt 25 mil
2014-11-07 03
Limmade en bult med epoxy i röret. Mätte noggrant vinklar mm innan.
2014-11-07 01 Montering av pakethållare fram med min metod. Snyggt, starkt jämfört med de beslag som följde med.
2014-01-07 02
Flyttade Vespan till garaget för att göra plats till mopeden Yamaha Neos 2008 i friggeboden. De får sedan byta plats så snart lamellerna är bytta.
2014-11-07 04
Detta fula beslaget slapp jag
2014-11-18
Snygg pakethållare fram är ett måste för en veteranvespa!
2014-11-21
Tändstift av iridium! Absolut bästa tändstiftet på marknaden, men så kostar det 3 ggr så mycket som ett vanligt stift. I princip nästan outslitligt.
2014-11-20
Sedan monterar man den rostfria gänginsatsen med visat verktyg. Resultat: En ny betydligt starkare M8 gänga.
2014-11-18
En komplett sats med vajrar till Vespan. Vajerhöljet är invändigt klätt med teflon för bättre glid.
2014-11-20 04
Biltema säljer en stor sats med olika dimensioner av insatser. M7 finns dock inte med, men den har jag skaffat separat. M7 förekommer ibland på Italienska MC och scootrar.
2014-11-21 Backspegelhållare till en Vespa GS är monterad .
2014-11-21 Helt komplett lamellpaket då den gamla var skev både här o där, köpt hos SIP i Tyskland.
2414kr  Art.No. 93292200
2014-11-21 Strålkastarsargen höll inte mer än 2 år. Ny med bättre kvalitet på kromet?
2014-11-21 Trycklager (urtrampningslager)med kullager är också en kvalitetshöjning
Senaste bilden
Vespa 2014-11-18 01 Vespa 2014-11-18 02 Vespa 2014-11-18 04 Vespa 2014-11-20 01 Vespa 2014-11-20 02
Vespa 12 volt electronic system Vespa 2014-01-07 02 Vespa 2014-11-07 01 Vespa 2014-11-07 03 Vespa 2014-11-07 04
Vespa 2007-09-28 01 Vespa 2007-09-28 02 Vespa 2007-09-28 03 Vespa 2012-07-05 01a Vespa 2012-07-20 01a
Vespa motorgigg Vespa_001 Vespa 2007 08 1 Vespa 2007 08 2 Vespa 2007 08 3
2007-08-22
MC lyften som jag ursprungligen köpte till min Honda Dominator kommer väl till pass både för Vespan och Silver Hawk.
Vespa 020 Vespa 021 Vespa 022 Vespa 023 Vespa 025
Vespa 005 Vespa 008
Vespa_003_01
Bilder från vänster till höger
Såld
2017 då flytt till lägenhet stundade och inget "garagepill" kunde ske längre
 
Totalt alla sidor
758 st