Mentalt och fysiskt samt den tilltänkta flytten gjorde att jag avslutade mitt nästan färdiga projekt  Silver Hawk och bytte till mig denna MGB GT. Tidigare ägare har inte ansträngt sig att få bilen i mint condition. De senaste 5 åren har den bara stått i ett trångt garage och då är det inte lätt att pilla med den. Min första ambition var att få bilen igenom besiktningen. Jag har faktiskt köpt en MGB GT en gång i min ungdom, närmare bestämt i Toronto Canada. Av någon anledning halkade jag ur kontraktet, en anledning som jag faktiskt inte minns snart 50 år senare. En grön MGB GT 1965 års modell. Nåväl och emedan, nu har jag till slut fått en, fast röd. Tekniska data: Motor: 1,8 liters 4 cyl med Weberförgasare. 5-lagrad vevaxel. 87 Hkr DIN (på bakhjulen) Växellåda: Synkroniserad 4 växlad  med elektrisk överväxel.Tjänstevikt: 1160 Kg   Totalvikt: 1320 Kg. En 2-sitsig sportbil och skattebefriad då den är över 30 år. Helförsäkrad hos MHRF och får således inte användas som bruksfordon, endast för nöjes skull. Självklart är jag medlem i Göteborgs MotorHistoriska Klubb, GMHK. Jag är således kulturarbetare! När bromsvätskan inte byts ut efter några år, så får man vad jag nu har erfarit ett odugligt bromssystem. DOT4 suger åt sig vatten och det gör att bromsslangar sväller (inåt) och tätar helt. Hydraulkolvar börjar rosta. Jag har således fått helrenovera bromsarna och använder numera DOT5 som inte suger vatten. Serviceverkstäder får ju betalt för bromsvätskebytena, så för dem duger det gott med DOT4, och för oss som har begränsade inkomster så blir det billigare att använda riktiga grejor. Jag läste en artikel om rostborttagning och målning. Beprövat är att måla med Hammerite metallfärg, vilket jag själv praktiserar. Fertan och Deox-C är två andra bra medel.
Nytt för år 2015 är, Elektrisk motorfläkt med termostat, ny förbättrad cylindertopp för blyfri bensin och 15 Hkr mer. Ny hub för ekerhjul höger bak. Ny instrumentbräda, Konsol och Blaupunkt gammal fin radio som jag gjort möjlighet att använda musik från smartphone.
Nytt för år 2016 är, åtgärdad hastighetsmätare, tuta och bättre ljus i instrumenten då gult LED ljus var för dåligt.
Nytt för år 2017 är kromade ekerhjul och nya däck.
Nytt för 2019 är ny tändfördelare
Nytt för 2019 är ombestyckad förgasare. Samtliga munstycken är inte bara nya utan även rätt dimensioner.
 
2013 - 06 - 30 03
Förgasaren är rengjord i min ultraljudstvätt och insugningsrören är tvättade i aceton. Paketet ser ut som nytt så det är bara att vänta på Posten med lite nya delar. Spännande att starta upp motorn igen!
2013 - 06 - 30 02
Jag bytte också till mycket bättre bromsskivor då jag naturligtvis saknar servobromsar. Bromsegenskaper är en mycket viktig säkerhetsdetalj.
2013 - 06 - 30 01
Vänster framvagn helt nyrenoverad med gasstötdämpare, vilket jag upplevde som att få helt nya köregenskaper
2013 - 08 - 04 02
Varför ny ratt? Den förra var bara 13" och jag såg inte varken varv- eller hastighetsmätare.Känns riktigt bra må jag säga.
2014-01-17 03
Varför ny instrumentpanel? Den gamla var USA-Modell och jag var ändå tvungen att montera ner panelen för att kunna ätgärda elfelen.
2014-02-18 01a
Stöden för värmereglagen var dåligt gjorda så jag plockade dessa av metall från gamla brädan.
2014-01-18 02
Denna delen av Instrumentbrädan har en ganska dålig finish, men det är bara att slipa och måla om
2014-01-09 01
Vid tillfälle skall jag ersätta denna tätlisten
2014-02-22 02a
Färdigmålad med Multonas #213 och #463 för att slutresultatet mer skall efterlikna riktigt trä, vilket det definitivt gör.
2014-02-22 01a
Konsolen skall också behandlas, eller så behandlar jag aluminiumskivor, då det antagligen är lättare
2014-02-24 05
Fantastiskt resultat eller hur? Nu är det bara att åka hem och klarlacka och justera med mattsvart på vissa ställen. Hydrodip.se är min leverantör av startpaket. Jag skall ju doppa ett antal delar själv.
2014-02-22 03a
Här är arsenalen sombehövs. Köpte färgen från Mekonomen för 119 kr, vilket är ett klart bättre köp an färg från Biltema.
2014-02-24 04
Hade jag haft ett badkar hemma så hade jag kunnat göra detta själv. Blir det fel så måste jag ju slipa om hela panelen. Daniel på Hydrodip är proffs så jag tog det säkra före det osäkra och lät honom göra det.
2014-02-23 01a
Fantastiskt resultat eller hur? Detta är Radioplattan på instrumentbrädan, för jag har ju radion, en gammal fin Blaupunkt i konsolen. Efter ett par testförsök så lyckades jag så här väl med den första delen.
2014-04-11 02
Jag gjorde ett doppförsök med radio och växelspakskonsolen, men blev inte nöjd utan gör ett nytt försök men på ett annat sätt.
2014-04-11 03
Det går mer tid än man kan tro på så här "enkla" projekt.
2014-02-26 01
"Awsam" sade tillverkaren av instrumentbrädan! Fattas fortfarande några delar innan monteringen.
2014-05-09 02
En 3mm plastskiva skulle bli radiokonsol, men den  höll inte så länge så det får bli en aluminiumplåt till våren 2015
2014-04-12 03
Men först måste man plocka ner dörrens innanmäte
2014-04-12 och se 01-17 också
Första gången tar det lång tid, men andra o tredje gången går det på nolltid
2015-05-12
Termostat köpt på EBay, leverans från Polen
2015-05-12 02
Här är svaret på att motorn vägrade starta! Bendixen har bränt och jag ser ingen vits med att fila till den då planheten kan bli svår på det rörliga blecket.
2015-04-28 13
Radiokonsol i aluminium nästan klar.
Större bitar kan tas i duschen med ljummet vatten och små bitar som här i vasken. Allt gel skall bort och det känner du med fingertopparna.
2015-05-22 01
Den gamla var mycket större och tyngre, så monteringen kommer att underlättas. 8,1 kg för den gamla och 3,0 kg för den nya. 5,1 kg i skillnad. Mindre och dessutom effektivare.
2015-05-10 03
Startmotorn fungerar inte. Bendixen finns inte längre att köpa för rimliga pengar. Beställde därför en ny startmotor för samma pris, mindre och dessutom effektivare.
2014-05-18 05
Växelspakskonsolen blir behandlad på samma sätt
2014-05-18 02
Sedan lackar jag med en mörkare ton, men bara delvis med Multonas RAL 0463
2014-05-18 01
Först lackar jag med Multona RAL 0213
2015-04-28 06
Glöm för bövelen inte att klippa upp i hörnen då färgskiktet expanderar när foliefärgen löses av aktivatorn.
2015-04-28 05
Dags för aktivatorn som du sprayar tunt över folien.
2015-04-28 10
En genomskinlig sörja finns nu på plattan. Det är gelet som höll ihop folien när den var torr.
2015-04-28 09
Doppa plattan under vattnet och skaka försiktigt
2015-04-28
2015-04-28 04
Maskeringstejp runt om på den blanka sidan av folien.
2015-04-28 08
Doppa plattan i ca 30 grader rakt ner och lugnt och sansat
2015-05-10 02
Motorn går fint och startar lätt med nya tändspolen. Kvar är bara att fixa hastighetsmätaren och det får bli GPS tills dess.
2015-05-10 01
Den nya tändspolen krävde att jag måste hämta ström från tändningsnyckeln (Vit kabel), annars flippar varvräknaren
2015-04-28 01
Först två lager med etsgrund på aluminiumplattan, sedan två lager av den ljusa lacken och sedan stötvis med den mörkare lacken. 
2015-05-28 11
Gäggan är det gel som lösts i vattnet. Sköljs bort med vatten och ytan skall vara helt ren. 
2015-04-28 07
Träbiten fastsatt med dubbelhäftande tejp. Nödvändigt att man kan hålla ordentligt i den delen som skall doppas.
2014-06-07 03
Färdigt resultat men  radiokonsolens platta har spruckit så jag skall göra en ny av aluminium i stället. Naturligtvis behandlad lika nuvarande.
2014-05-19
En noggran och försiktig tvättning först. Sedan får de torka, gärna över natten. Slutligen några lager med klarlack.
MGB GT 1971
2 Mars 2013
12204 mil
December- 2019
Klicka på bilderna för större bild
 
91 bilder
360 timmar
2013-03-24 02
Nya bottenband ingick i renoveringssatsen
2013 - 03 - 24 08
Sätesgummit, rygggummit, banden och sätesrygg av kartong ingick i satsen.
2013-03-03 01
Ny stolsinfästning med 6 popnitar och PopNut M6 med Dural aluminium. Det svarta är ett modernt lim som extra säkerhet.
2013-03-03 02
Pedalstället. Det skadar inte att titta in underifrån. Jag upptäckte spaken för friskluftsintaget på så sätt
2013-04-06 01
Svårt att göra ett rektangulärt hål i plåt så en bit träfiberskiva fick fungera som mall. Ibland felaktigt kallad Masonite, som är ett Tradename.
 
2013-04-06 02
1971 hade bilen 2 st 6Volts batterier, men jag har ett 53 Ah 12 Volts Tudor High Tech. Basen kan högst vara 200 x 200 mm. Två sådana här korgar finns bakom sätena.
2013-04-10 01
Ljuddämpningsplatta under motorhuven som var lätt att montera loss, men desto svärare att montera igen. Rainer hjälpte mig.
2013-03-24 01
Sist monterade jag den skinnklädda förarstolen.
2013 - 04 - 21 01
Nu är alla fyra hjulens bromsar renoverade. Nya delar från MGBParts UK . http://www.midlandsportsandclassics.co.uk/
2013 - 05 - 02 02
Kopplingshydrauliken kanske borde renoveras / bytas ut. Bromsvätskan har troligen inte bytts ut på många år, men nu är det gjort.
2013 - 05 - 02 03
Bytte en trasig damask på höger sida. Trots kraftig rörtång och fast ringnyckel lyckades jag inte lossa den. Plockade ner staget och spände fast det i skruvstädet samt glödgade muttern så lossnade den till slut. Värsta muttern i mannaminne!
Otroligt skitiga ekerhjul som tvättades noga och blästrades samt målades med Hagmans Silverfälgfärg samt klarlackades. Duger men ingen höjdare precis. På håll ser det bra ut!
2013-03-24 07
Ny skinnkladsel inköpt från England där det finns allt som man kan behöva för en renovering. En renoveringssats för förarstolen inhandlades samtidigt frå n MGBParts UK. Bra grejer, snabb leverans och humana priser.
2013 - 06 - 18 01
Det var på tiden att någon kollade upp länkarmarna innan en olyckshändelse inträffade. Ovalt hål isf runt samt bulten halvvägs genomsliten. Upptäcktes inte av Bilbesiktningen.
2013 - 06 - 14 04
Spindelbulten måste demonteras med vinkelslip och slägga.
2013 - 06 - 14 03
Hela länkarmssystemet demonterat och redo för helt nya delar inhandlade från England.
2013 - 06 - 21 06
"Suspension Pan" är ca 5mm mindre än den gamla original, så jag tvingades behålla den.
2013 - 06 - 21 05
Här syns att "Suspension Pan" är ca 5mm mindre. Detta gör att länkarmarna böjs och detta kan vem som helst räkna ut att det påverkar styrningen av bilen.
2013 - 06 - 18 02
Ö–vre länkarmen var kombinerad med stötdämparen, så jag kopplade bort dämpningen och satte en separat gasdämpare.
31 Dec -2013 12275 mil = 71 mil 31 Dec -2014 12276 mil = 1 mil
31 Dec -2015 12320 mil = 45 mil
31 Dec -2016 12320 mil = 45 mil
31 Dec -2017 12320 mil = 10 mil
31 Dec -2018 12380 mil = 60 mil
31 Nov -2019 12403 mil = 23 mil
Totalt = 255 mil
2014-01-17 02
Jag passar naturligtvis på att byta mycket svåråtkomliga glödlampor bakom panelen till nästan oförstörbara LED lampor.
2014-01-17 01
En av glasfiberplast nytillverkad panel identisk med MGB's mest kända design. Själv tyckte jag att min USA modellen var mycket ful.
2013 - 07 - 14 01
Problem med att justera handbromsen pga att vajern var för lång. Inget fel säger man i England! Inget att undra på att deras MC tillverkning fasade ut när Japanerna tågade in på marknaden.
2013 - 08 - 01 01
Mojängen med hatten på sned är ett bromsservo som jag monterat för att förbättra bromsarna. Huvudcylindern driver en slavcylinder som i sin tur påverkas av motorvacumet. Förbättring 1,9 ggr.
2015-05-25 01
10" elektrisk fläkt för att förbättra kylningen av motorn samt få ut ett par extra hk. Också köpt på e-bay
2015-05-20
Monteringskit för fläkten köpt på Biltema
2015-05-25 02
Hastighetsmätaren har flippat ur och behöver en reparation, 1500 kr + moms. Inget är gratis i dag!
Fixade den själv då LED lampan störde mekaniskt mätaren.
2015-06-02 03
Termostaten monterad i motorrummet
2015-06-08 02
Skulle kolla bromsbackarna och upptäckte då att höger bakhjul satt mycket hårt fast. Hubbens splines var så slitna att hjulspinnern självdragit sig.
2015-06-09 01
Splinsen är grymt slitna så det blev en ny hub. En myt är att centrummuttern självdrar sig, vilket är ett tecken på att hubben måste bytas!
2015-06-09 03
Köpte en ny styrsnäcka och det var en hel del jobb innan den var på plats.
2015-07-30 03
Den nya blyfria toppen
2015-06-20 01
Termostat o fläkt monterad i motorrummet
2015-07-30 02
Naturligtvis en ny packningssats
2015-07-30 01
Bättre än original
2015-08-02 01
Det gamla topplocket var inga problem med att plocka bort.
2015-08-02
Jag behöll paketet med de gamla vipparmarna då slitaget var nästan omärkbart.
The former Morris Garage at 21 Longwall Street, Oxford. Således MG's födelseplats.
MGB 2015-07-30 01 MGB 2015-07-30 02 MGB 2015-07-30 03 MGB 2015-08-02 01 MGB 2015-08-02 02
MGB 2015-06-02 03 MGB 2015-06-08 02 MGB 2015-06-09 01 MGB 2015-06-09 03 MGB 2015-06-20 01
Senaste bilden
MGB 2015-05-12 02 Biltema Monteringskit 50kr MGB 2015-05-22 01 MGB 2015-05-25 01 MGB 2015-05-25 02
MGB 2015-04-28 13 MGB 2015-05-10 01 MGB 2015-05-10 02 MGB 2015-05-10 03 Termostat
MGB 2015-04-28 07 MGB 2015-04-28 08 MGB 2015-04-28 09 MGB 2015-04-28 10 MGB 2015-04-28 11
MGB 2015-04-28 01 MGB 2015-04-28 04 MGB 2015-04-28 05 MGB 2015-04-28 06
MGB 2014-05-18 02 MGB 2014-05-18 05 MGB 2014-05-19 MGB 2014-06-07 03
MGB 2014-04-11 03 MGB 2014-04-12 01 MGB 2014-04-12 03 MGB 2014-05-09 02 MGB 2014-05-18 01
MGB 2014-02-23 01a MGB 2014-02-24 04 MGB 2014-02-24 05 MGB 2014-02-26 01 MGB 2014-04-11 02
MGB 2014-01-18 02 MGB 2014-02-18 01a MGB 2014-02-22 01a MGB 2014-02-22 02a MGB 2014-02-22 03a
MGB 2013-08-01 01 MGB 2014-01-09 01 MGB 2014-01-17 01 MGB 2014-01-17 02 MGB 2014-01-17 03
MGB 2013-06-30 01 MGB 2013-06-30 02 MGB 2013-06-30 03 MGB 2013-07-14 01 MGB 2013-08-04 02
MGB 2013-06-14 04 MGB 2013-06-18 02
MGB 2013-05-02 03 MGB 2013-06-14 03 MGB 2013-06-18 01 MGB 2013-06-21 05 MGB 2013-06-21 06
MGB 2013-04-12 07 MGB 2013-04-12 08 MGB 2013-04-12 11 MGB 2013-04-21 01 MGB 2013-05-02 02
MGB 2013-04-10 02 MGB 2013-04-12 01 MGB 2013-04-12 02 MGB 2013-04-12 04 MGB 2013-04-12 06
2013 - 04 - 10 2
Sist monterade jag den skinnklädda förarstolen.
2013 - 04 - 12 01
Skylten hamnade lite på sniskan, så det måste jag naturligtvis ordna. Bilden GMHK 1/6 skall användas till veteranförsäkringen. Framifrån
2013 - 04 - 12 02
Bild GMHK 2/6
GMHK Göteborgs Motorhistoriska Klubb. Högersidan
2013 - 04 - 12 04
Bild GMHK 4/6. Vänstersidan.
2013 - 04 - 12 06
Bild GMHK 5/6 inredning
2013 - 04 - 12 07
På garageuppfarten efter att ha provkört bilen några hundra meter fram och tillbaka på gatan utanför huset. Vilken go känsla!
2013 - 04 - 12 08
Hjulen blev hyfsat snygga efter ett antal timmars pillande. Nya fina däck Det har runnit mycket vatten i Donau sedan denna skönheten byggdes.
2013 - 04 - 12 11
Bild GMHK 6/6 Motorutrymme
MGB 2013-03-24 08 MGB 2013-03-24 09 MGB 2013-04-06 01 MGB 2013-04-06 02 MGB 2013-04-10 01
2013 - 03 - 24 01
Här är förarsätet färdigklätt för inmontering i bilen.
MGB 2013-03-24 03 MGB 2013-03-24 04 MGB 2013-03-24 05 MGB 2013-03-24 06 MGB 2013-03-24 07
Ny bromsskiva och jag monterade nytt bromsok och bromsslang. Så ser hjulinfästningen ut när man har ekerhjul.
Befintlig vindrutespolarbehållare såg ut som ett skämt och jag förvånades av att ingen bytt den tidigare. Ny pump och behållare naturligtvis.
Förarstolen urmonterad. Jag får göra om infästningen då den ser suspect ut.
MGB 2013-03-02 MGB 2013-03-03 02 MGB 2013-03-24 01 MGB 2013-03-24 02 MGB 2013-03-03 01
2013 - 03 - 02
Nyss hemkommen och jag har försökt få lacken att se någorlunda ut. Bilen är 42 år gammal så hur snygg är du själv?
Double click to edit 
Nyss hemkommen
Såld Mars 2020
Totalt alla sidor
758 st