Pålagd grundfärg Efter pärlemorfärgen blir det nya dekaler Läcker motor
Härlig hoj Omlackad Välpolerad
Uppdaterad
2008-Mars-17
Motorcyklar, ett intresse från unga år
Klicka på bilderna för större bild
 
21 bilder
Jag började med motorcyklar när jag var 15 och jag och min kompis Lennart Jerkvall köpte en gammal Horace i Sävedalen. En 500 cc enstånka. När jag var 16 började vi, jag och Lennart på FMCK, en militär organisation (Frivilliga Motor Cykel Kåren). Ett perfekt sätt att få MC-kort helt gratis. Ett vida bättre sätt att få körkort än att gå i körskola. Här fick vi verkligen lära oss att hantera en motorcykel. En gång motorcyklist, alltid motorcyklist. De som aldrig kört MC vet ej heller vilket fint sätt det är att färdas på landsbygden. Man känner dofterna. Men för att vara ärlig, så måste jag erkänna att jag föredrar att renovera och meka med dem hellre än att köra med dem. Det ena förtar inte det andra.
Senaste (sista?) MC var en Honda Dominator
NX 650
Encylindrig 650 offroad cykel. En mycket trevlig och lätthanterlig maskin, men aningen för hög för de flesta tjejer.
Honda CX 500E 1982, en 500 cc, två- cylindrig V motor, vattenkyld med kardandrift. Omlackerad i vit pärlemor (2 komponent). Först en grundfärg, vit färg, pärlemor och sedan klarlack. Dekaler kostar 2500 kr för Honda original, så jag gjorde dem själv för 200 kr. Renoverad och försedd med nytt krom. Alla bultar och kupolmuttrar är av rostfritt stål och högglanspolerade (naturligtvis). Notera min egen konstruktion av vridbar motorbädd för motorarbeten. Att ha tålamod och bra verktyg är viktigt för att kunna omvandla en rishög till något riktigt fint.
En GoldWing 1977 har jag renoverat från att ha varit ett icke fungerande vrak till en pärla. Här finns rostfria kupolmuttrar till ett värde av 1200 kr. Jag monterade naturligtvis också nya ekrar för att helhetsintrycket skulle bli bra. En del människor skulle inte ha motorcykel.
En annan av mina gamla MC som fastnat på bild är detta fina exemplaret av min Yamaha XS 400se
Naturligtvis polerad och omkromad på diverse ställen
Först har jag spacklat diverse skavanker, sedan två lager grundfärg. Efter att ha lackat med pärlemorfärgen monterar jag dekalerna. Tejpen använder jag för att lättare styra dekalerna i monteringsögonblicket. Sedan klarlackas tanken ett antal gånger.



Det finns två saker man aldrig lånar ut:
Sin motorcykel och sin hustru!
Möte i Köpenhamn och MC köp i Lund på hemvägen
Jag gjorde naturligtvis en motorställning Lätt o jobba med motorn Fick renovera lite på ljuddämparna
Pärlemorvit Mycket nerplockat
Maffig 1000 kubikare Glanspolerade rostfria kupolmuttrar Som att köra buss Helrenoverad från topp till tå
Ny kamrem naturligtvis Inte mycket att pilla med Väskor måste också se bra ut
Högglanspolerad Yamaha 400
Totalt alla sidor
758 st
 
Lambretta 1952, en favorit
En 125 cc Lambretta som vägde under 75 Kg och räknades som lätt motorcykel. Skulle vara ruskigt kul att äga en sådan.