FlyCessna_06
Uppdaterad
2008-Mars-17
Motorflyg en önskedröm redan i tidiga år och en ersättning för skärmflyg
Klicka påbilderna för större bild
Jag tog mitt A-certifikat (International version) på Eslövs Flygklubb och tillbringade några år med att flyga i de södra delarna av Sverige (medan jag arbetade som exportchef för Gyproc). När jag sedan kom tillbaka till Göteborg och började arbeta för Gyproc Sverige var Varbergs Flygklubb helt perfekt för mig. En mycket trevlig klubb med trevliga människor. Om du passerar Varberg, kör in till Getteröns Flygplats och ta en kopp kaffe i klubbens café. Min vana trogen håller jag ju inte på med något för evigt, så efter nära 10 års flygande började jag med att bygga bil i stället. Man kan ju inte göra allt samtidigt. Motorcyklar har jag ju också hållit på med i ett antal år. Mina intressen uppe i luften började ju med skärmflyg, eller rättare sagt med modellflyg när jag var liten.
Sommaren 1999. Piper Cub, ett veteranflygplan konstruerat 1943 och byggt 1948. "Cubben" är ett mycket trevligt litet flygplan men långsamt, byggt för två personer som sitter i tandem. Piloten sitter bakom passageraren. 65 Hkr motor (nyrenoverad).
1998 Piper Cherokee från Varbergs Flygklubb (SE-GBV) Det plan som jag flög mest. Min vän Patrik Hultmans hemmahamn i Onsala.
Nidingens fyrplats och Kungsbackafjorden. Passagerare Patrik Hultman och Stig-Rune Svensson
Startar för en flygtur i en Cessna 172 (SE-GKF) från Eslövs Flygplats. Skanör - Falsterbo från luften. Kalkstensgruvan i Limhamn
Här startar jag från Holland. Jag skulle på kundbesök utanför Amsterdam och hyrde ett plan för att flyga själv. Betydligt billigare och roligare än att flyga med SAS som jag först planerade. Jag fick flygtid och Gyproc sparade pengar. Win Win
Pilot Eriksson
Startsida
Yamaha
Mercury110
MGB GT 1971
Vespa GS 160  1964
Segelbåtar
Silver Hawk Kit Car
Megasquirt
Malfa amatörbygge
Modellflyg mm
Motorcyklar
Skärmflyg
Hemmavid
Gyproc mm
Rainers Wartburg
Flyglärare Petter (Sven - Erik Pettersson) som lärde mig flyga först P-28 (Piper Cherokee) och sedan Piper Cub J3C.
Det är ju en viss skillnad att flyga ett plan med sporrhjul jämfört med de övriga planen som har noshjul. Jag som pilot sitter bakom passageraren vilket kallas tandemsittning.
Härlig kärra med bra sikt, stationerad i Eslöv där jag tog mitt flygcertifikat.
Planet är dessutom mitt skolflygplan.



Jag flög även en 2 sitsig Cessna 152, men denna kärran är en Cessna 172, ett mycket vanligt flygplan i Sverige.
Spaningsplan från WWII Handstart Skevroder men inga klaffar Passageraren längst fram Piloten själv
FlyCub_Petter
Nidingen Kungsbackafjorden
Cessna 172, ett skolflygplan Skanör, där jag bodde under min "Malmötid" Kalkbrottet på Limhamn
Holland isf SAS                 Totalt över 350 landningar