M för Martin och Alfa för Alfa Romeo
Avslutat projekt 2008-05-29
Klicka på bilderna för större bild
87 bilder
Jag började med bilar för inte så länge sedan. Orsaken till detta var att jag alltid drömt om att få bygga ett flygplan. På Internet hittade jag killar som byggt sina egna bilar. Jag fick kontakt med SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riks Organisation) och saken var klar. Jag skulle bygga min egen bil. Donator blev Alfa Romeo 75 2,5 V6 Milano, 1987 års modell. Hur bilen skulle se ut? Om du tänker dig en Lotus Super 7, en riktigt läcker Engelsk sportbil så blir det ganska nära. Beroende på växellådans bredd blev jag ju tvungen att rita om bilen, och det gjorde jag i ett CAD program. Datorritad som en del kallar det. Bilden nedan visar hur den ungefär var tänkt att se ut.Vad skulle hon heta? Jo, Malfa 2,0. M för Martin och Alfa efter donatorn, Först tänkte jag att hon skulle heta Malfa 2,5 V6, men skulle bli bökigt att strypa till tillåten motorstyrka, så jag valde en Alfa 2,0 förgasarmotor i stället. Den är stark så det räcker.
Men så en dag bestämde jag mig för att avsluta projektet då motivationen började tryta. Men vad gör väl det! Jag trivs med "resan" inte med målet nödvändigtvis.
2005-05-28 Vacumklockor som jag använt när jag gjort förgasarjusteringar på mina motorcyklar.
Sista bilden
2005-05-22
Ljuddämparen är färdigsvetsad och provkörd. Låter ganska bra. 22 Maj 05
2005 05 22
Förgasarna behöver kanske åtgärdas.
2005-03-27
Ljuddämpare i rostfritt svetsas med TIG-svets
2005-03-27
Ljuddämpare i rostfritt svetsas med TIG-svets
2005 05 08
Endast en 90 krök fattas för att kunna starta motorn med fungerande ljuddämpare
2004 10 10
Det mesta skall av och på åtskilliga gånger innan slutmontering. Så är det att bygga själv
2004 10 10 2
Avgassystemet är som synes påbörjat. Det tog tid innan jag fick böjarna. Katalysator och ljuddämpare är polerat rostfritt
2004 12 19 2
Motorn är klar med sin kylning. Expansionskärlet kommer från en Volvo 850
Bilritning i Autocad. Bilen fick ju ritas för att passa Alfa 75 's växellåda som sitter vid bakaxeln.
Bromsritning som jag har tillverkat pedalstället ifrån. Mycket mäta och fundera
2004-09-04
Extra roligt arbete är att färdigmontera som i detta fallet framvagnen. Alla delar monteras vanligen av och på ett antal gånger. Allt för att slutprodukten skall bli så bra som möjligt
2004 09 04
Att få allt att passa direkt är ju bara ett önsketänkande.
2004 09 04
Jag tyckte vid lackeringen av instrumentbrädan att det såg förbålt bra ut, men ser nu att jag behöver en omgång lack till.
2004 08 10
Bakljusen är monterade men inte färdigkopplade.
2004-06-26
Instrumentbrädan är av 8mm mahogny som epoxylimmats på hårdaluminium
2004 08 10
Framfjädrarna inte tillräckligt spända så bilen står lågt som synes.
2004 08 10
Framskärmar saknas fortfarande.
2004-05-31
Fästet för vindrutan är nu klart och röd färg har sprutats på. Nu är turen kommen till motorhuven som skall spacklas och målas
24 Augusti 2002 stod bilen på samma plats men utan kaross och en massa annat arbete gjort. I dag är det 15 Maj 04
2004 05 15
Man tillhör väl kanske inte samma klass som Bertone, men det är ganska kul att tafsa på andras domäner.
2004 05 15
Först skall jag fixa karossdelen över instrumentbrädan. Sedan bakpartiet. Sedan motorhuven. Sedan inredningen
2004 05 09
Nästa bild blir förmodligen när det kommer trä på instrumentbrädan eller när jag rullat ut bilen för fortsatt lackarbete.
2004 04 24
Sprutspackelburk Nr 9 har applicerats och bakljusen har provmonterats. Det är kul att provmontera ibland
2004 04 10
Bakluckan börjar att få sin slutliga form, men det är mycket spackling kvar innan den röda färgen skall på.
2004-03-14
Sprutspacklad första gången av två, eller tre, eller....Slipa och åter slipa är vad som ligger närmast på listan av jobb.
2004 10 02
Embryot till instrumentbrädan
2004-02-18
Så ser den ut innan instrumentbräde-flänsen skall plastas fast
2004 03 07
Här kommer man åt väldigt bra om man skall "pilla" med motorn.
2004 03 07
Motorhuven blir en "Flip-front"
2004-01-31
Nu är det bara att gå vidare med karossdelen över instrumentbrädan. Sedan...
2004-01-31 1
Här har huven plastats med 5 lager 300g matta
2004-01-26 4
Klart för plastning av motorhuven. Efter vaxning och strykning med släppmedel är det bara att sätta igång.
2004-01-26 3
Efter att ha monterat några aluminiumplåtar på rätt ställe blir den fasta karossen stabil tillräckligt för att bakdelen av karossen (flipup) skall sitta bra.
2003-12-19 Karossens bakdel är färdigplastad och nu börjar spacklingsarbetet för att få finish före lackering.
2003-12-19 1
Första karosspanelen passas in. Det ljusa fältet är sandwischlaminat som förstärkning på plana ytor. Plasten är ju bara 2 mm.
Polyuretanlim och gipsskruv är perfekt att limma ihop plastbitarna med. Sedan är det bara att slipa för glatta livet. Cellplasten är mjuk så det gäller att understödja för att det inte skall svikta när man slipar. Huven kan inte göras färdig förrän sidorna är färdigplastade med glasfiber och polyesterplast.
2003-09-21 2
Jag limmar ihop 30 mm skivor som sedan formas till det utseende som jag vill ha.
2003-08-17 1
Ãntligen är det elektriska klart. Kommer inte att synas bakom instrumentbrädan
2003-08-17 2
Kaross kommer efter detta, men först skall kardan på plats.
2003-09-21 1
Extruderad cellplast går att slipa med sandpapper, så det får bli byggnadsmaterial till den glasfiberarmerade karossen som bakas utanpå.
2003-07-17 1
Ãntligen är bensintanken klar och monterad. Inte jättestor, men vad gör väl det. Inga längre sträckor skall ju åkas.
2003-08-09 2
Här har styrinrättningen fått ett väderskydd
2003-08-09 1
Här börjar det elektriska ta form
2003-07-17 3
Karossen och det elektriska är fortfarande stora jobb även om alla el-scheman är färdigritade.
2003-06-29 Här är lite nytt. Kardan klar att montera. Låda vid styrning klar samt generator flyttad. Elen kommer också bitvis. Strålkastarna skall ha beslag nu.
2003-02-03
Första bensintanken som jag provtryckte för hårt, så den fick göras om. Träning skadar inte.Man blir bara bättre.
2002-12-22 3
Den lilla blå plastbacken?? Testsäte för Hugo min "Provförare".
Hugo (barnbarn) kollar med jämna mellanrum så allt går rätt till.Han är min bäste påhejare.
2002-12-22 2
Kardantunneln har påbörjats. "Bre o go". Så får det bli om man är enveten med Alfa drivlina. Knappast någon har använt denna typen. Inte i Sverige i alla fall. Varför skall man göra som alla andra.
2002-12-22 1 Snart dags att börja bygga karossen av glasfiber. Huven och "lådan" bakom bygger jag en form från en plugg.. Resten får pluggen utgöra form. Enklast så.
2002-10-14 01
Bromsservo och bromsrör på plats i färdigmålat ramverk Ett par aluminiumplåtar är också på plats
2002-10-14 02
Kardantunneln skall kläs invändigt med flamsäker skumplast för ljudisolering. Mallar för aluminiumpaneler i sittbrunnar är klara att klippas till.
2002-12-01 3
Tankarna går ibland till bensintanken. Nu har jag tänkt klart och påbörjat denna något ovanliga form. men passa ska den.
2002-09-13
Besiktningsman Peder Landberg SFRO, en man med många strängar på sin lyra. Han har kört sin Hot-rod i 35 år, bygger sin egen gyrokopter mm mm. Han godkände min bil utan anmärkningar. Himmla bra!
2002-08-24 5
Nu är det bara att beställa 1:a besiktning hos SFRO, Peder i Laholm
2002-09-13 1
På väg till 1:a besiktning utanför Laholm
2002-08-24 2 Handbromsen fungerar
Den nya motorn passade direkt.
2002-07-25 3
Här är broms och koppling färdigmonterat. Bromsen har som synes servo och kopplingen är hydraulisk.
2002-06-24 1
Mina systersöner godkände inte svetsningen helt så jag Tig-ade om svetsar i deras verkstad i Skeppshult Småland Juni 2002
202-06-24 1
Grundmålad och färdig för besiktning första vändan så fort jag fått in en ny motor. Jag har en på gång.
Den nya motorn borde passa direkt då den satt som standard i Alfa 75 - 86
2002-04-28 7
Hon åker ut och in beroende på vad som skall göras-
2002-04-28 8
Nästa gång jag tar en bild härifrån blir när karossen är nästan klar
Vadå Volvo 343 passade? Jag fick byta den till en WV Jetta i stället. Hjulspindlar kan inte skiftas utan att modifiera styrarmarna och det vågade jag mig inte på..
2002-05-01 02
Axeln från ratten är ett 20 mm rör, en lagerbock från Clas Olsson samt axeltapp med splines från en Golf styrväxel. Janne från Mölndals Bildemontering är en pärla för mig.
2002-04-28 4
Efter att ha byggt 3 segelbåtar varav den största var 11,05 meter så kan det väl inte vara så märkvärdigt att bygga en bilkaross.
2002-04-28 3
Det skall bli kul att påbörja karossen som skall bli i glasfiberarmerad plast.
2002-04-15 2
Växelförarmekanism! Egen konstruktion, för originalet som satt på Alfa donatorn passade ju inte. Så jävligt kan det vara att vara bilbyggare. Så små problem får ju inte stoppa mig.
2002-04-10 4
Här står hon på egna ben 205/45 R16 hjul. Häftigt!
Vänster främre stötdämpare på plats
2002-04-01 1
Bottenplåt har svetsats på
2002-04-01 2
Länkarmar bak färdiga. Nu är det bara stötdämparna som fattas.
2002-01-26
Det har gått en del timmar att rita
2001-12-30 2
För att montera spindeln med rätt vinklar krävs en "rigg"
2001-11-05 1
Här har de flesta svetsfogarna gjorts med en 180 A MIG
2001-11-26 2
Lamellerna gör att kardantunneln blev så bred.
2001-09-22
Radiatorn fick jag placera lite i lutning för att den inte skulle bygga för högt.
2001-04-03
Instrument, ratt och en massa andra saker sparade jag.
2001-09-10
Ett bord i spånskivor byggdes upp för att kunna placera alla VKR rör 25x25 mm på rätt plats.
2001-09-10
Slaktad Alfa, dagen innan hämtning till skroten.
Ett bilprojekt, "amatörbygge" via SFRO