Plastningen kan börja Egen konstruktion av växelförare På egna ben Växelmekanismen Första stötdämparen på plats Länkarmarna klara
Klicka på bilderna för större bild
 
45 bilder
2003-08-17 1
Äntligen är det elektriska klart. Kommer inte att synas bakom instrumentbrädan
2003-07-17 1
Äntligen är bensintanken klar och monterad. Inte jättestor, men vad gör väl det. Inga längre sträckor skall ju åkas.
2003-08-09 2
Här har styrinrättningen fått ett väderskydd
2003-08-09 1
Här börjar det elektriska ta form
2003-07-17 3
Karossen och det elektriska är fortfarande stora jobb även om alla el-scheman är färdigritade.
2003-06-29 Här är lite nytt. Kardan klar att montera. Låda vid styrning klar samt generator flyttad. Elen kommer också bitvis. Strålkastarna skall ha beslag nu.
2003-02-03
Första bensintanken som jag provtryckte för hårt, så den fick göras om. Träning skadar inte.Man blir bara bättre.
2002-12-22 3
Den lilla blå plastbacken?? Testsäte för Hugo min "Provförare".
Hugo (barnbarn) kollar med jämna mellanrum så allt går rätt till.Han är min bäste påhejare.
2002-12-22 2
Kardantunneln har påbörjats. "Bre o go". Så får det bli om man är enveten med Alfa drivlina. Knappast någon har använt denna typen. Inte i Sverige i alla fall. Varför skall man göra som alla andra.
2002-12-22 1  Snart dags att börja bygga karossen av glasfiber. Huven och "lådan" bakom bygger jag en form från en plugg.. Resten får pluggen utgöra form. Enklast så.
2002-10-14 01
Bromsservo och bromsrör på plats i färdigmålat ramverk Ett par aluminiumplåtar är också på plats
2002-10-14 02
Kardantunneln skall kläs invändigt med flamsäker skumplast för ljudisolering. Mallar för aluminiumpaneler i sittbrunnar är klara att klippas till.
2002-12-01 3
Tankarna går ibland till bensintanken. Nu har jag tänkt klart och påbörjat denna något ovanliga form. men passa ska den.
2002-09-13 
Besiktningsman Peder Landberg SFRO, en man med många strängar på sin lyra. Han har kört sin Hot-rod i 35 år, bygger sin egen gyrokopter mm mm. Han godkände min bil utan anmärkningar. Himmla bra!
2002-08-24 4
Trångt om saligheten
2002-08-24 5
Nu är det bara att beställa 1:a besiktning hos SFRO, Peder i Laholm
2002-09-13 1
På väg till 1:a besiktning utanför Laholm
2002-08-24 2 Handbromsen fungerar
Den nya motorn passade direkt.
Bara resten kvar
Fetare däck bak
2002-07-25 3
Här är broms och koppling färdigmonterat. Bromsen har som synes servo och kopplingen är hydraulisk.
2002-06-24 1
Mina systersöner godkände inte svetsningen helt så jag Tig-ade om svetsar i deras verkstad i Skeppshult Småland Juni 2002
202-06-24 1
Grundmålad och färdig för besiktning första vändan så fort jag fått in en ny motor. Jag har en på gång.
Den nya motorn borde passa direkt då den satt som standard i Alfa 75 - 86
2002-04-28 7
Hon åker ut och in beroende på vad som skall göras-
2002-04-28 8
Nästa gång jag tar en bild härifrån blir när karossen är nästan klar
Vadå Volvo 343 passade? Jag fick byta den till en WV Jetta i stället. Hjulspindlar kan inte skiftas utan att modifiera styrarmarna och det vågade jag mig inte på..
2002-05-01 02
Axeln från ratten är ett 20 mm rör, en lagerbock från Clas Olsson samt axeltapp med splines från en Golf styrväxel. Janne från Mölndals Bildemontering är en pärla för mig.
2002-04-28 4
Efter att ha byggt 3 segelbåtar varav den största var 11,05 meter så kan det väl inte vara så märkvärdigt att bygga en bilkaross.
2002-04-28 3
Det skall bli kul att påbörja karossen som skall bli i glasfiberarmerad plast.
2002-04-15 2
Växelförarmekanism! Egen konstruktion, för originalet som satt på Alfa donatorn passade ju inte. Så jävligt kan det vara att vara bilbyggare. Så små problem får ju inte stoppa mig.
2002-04-10 4
Här står hon på egna ben 205/45 R16 hjul. Häftigt!
Växelförarmekanism
Vänster främre stötdämpare på plats
2002-04-01 1
Bottenplåt har svetsats på
2002-04-01 2
Länkarmar bak färdiga. Nu är det bara stötdämparna som fattas.
2002-01-26
Det har gått en del timmar att rita
2001-12-30 2
För att montera spindeln med rätt vinklar krävs en "rigg"
2001-11-05 1
Här har de flesta svetsfogarna gjorts med en 180 A MIG
2001-11-26 2
Lamellerna gör att kardantunneln blev så bred.
2001-09-22
Radiatorn fick jag placera lite i lutning för att den inte skulle bygga för högt.
2001-04-03
Instrument, ratt och en massa andra saker sparade jag.
2001-09-10
Ett bord i spånskivor byggdes upp för att kunna placera alla VKR rör 25x25 mm på rätt plats.
2001-09-10
Slaktad Alfa, dagen innan hämtning till skroten.
Elen klar Alfan´s rattstång Tändelektroniken Karossplåten klar Tanken klar Fortfarande mycket kvar
Tanken svetsad Hugos provkörningsback Riktigt bred kardantunnel Trodde jag Ovanlig form, men största möjliga Minska ljud från kardan
Många delar från Alfan Peder Landberg På väg hem från konstruktionsbesiktningen Godkänd utan anmärkningar Skall bli kul att fortsätta Grym handbroms (skivbroms)
Fetare däck bak Bara resten kvar Alfas berömda raka 4:a på 1800cc Alfas ställbara rattstång Nya motorn skall passa Alfa V6 för stor enl Landberg
Tiga alla svetsar VW Jetta styrväxel Först provade jag Volvo 343 utan att lyckas Ser mäktigt ut Mycket kvar Jag har svart bälte i att plasta
Varför inte i DURAL Mycke ritande Funkar bäst med en rigg, gigg, mall Varför inte 25mm rör i stället Onödigt kantig Alfa radiator
Alfa 75 till skroten en sk donator Enkel byggmetod Massor sparades naturligtvis
Totalt alla sidor
758 st
 
1
Sida nr 1 på Malfa projektet
från 3 november 2007  till 25 december 2007
Ovanstående bilder är från 3 april 2001  till 17 augusti 2003