2:a av 4 ljuddämpartester Provmontage
Sida nr 4 på Silver Hawk projektet
från 25 Juli 2008  till 3 Feb 2009
Klicka på bilderna för större bild
 
27 st
2008 - 12 - 09
Endast några jordkablar måste dras innan jag kan prova blinkers fram och positionsljusen. Blinkersglasen fästes med mutter i fastplastad bockad helgängad rostfri stång.Detta är roligt! Fattar du?
2008 - 12 - 24
Jag har haft många funderingar på hur göra med strålkastarna. Att gå utanför fyrkanten är viktigt för att inte bli låst i tankegången. Nu är jag nöjd o glad och det är bara att blåsa på.
2008 - 12 - 28
Jag bygger upp formen i Bonocell "Biltema" och plastar sedan med Glasfiberspackel och slipar tills jag fått den finish som jag vill ha. De röda pilarna visar hålen som man kan nå justerskruvarna genom.
2009 - 01 - 19
Spackla slipa, spackla slipa. Det är det som gäller.Häromdagen fick jag full fart på motorn. Den går som en klocka med Ford EDIS tändsystem. Motorn låter som en ny motor skall låta.
2008 - 11 - 15
Kopplingsschemat till originalbilen är naturligtvis absolut nödvändigt att ha för att få ordning på kabelhärvan. Självklart kan man göra helt ny installation, men det tar ju några timmar extra då jag bara fått tag på 7 olika färger på kablar.Då jag även bytt ut en del "gamla" grejer, t ex ljusströmbrytaren till Alfa Romeos rattstångsbrytare m fl. Att rita ett helt nytt elschema i Autocad var därför helt nödvändigt för att behålla mitt lugn. Fördelen med CAD är att man ritar olika funktioner i olika lager. T ex broms för sig och blinkers för sig. På så sätt kan man skriva ut ett kopplingsschema för blinkers, vilket blir busenkelt att följa även när man ligger på rygg i ett supertrångt utrymme. Det har visserligen gått åt ett antal timmar för att rita schemat, men å andra sidan har jag ju full koll på vad jag gör.
2008 - 12 - 04
Bilen har stått med motorn längst in i garaget. Nu när jag skall jobba med fronten, el, strålkastare mm så är det bättre att vända på bilen.  Lite av en milstolpe att få ut henne på gatan igen.
 
2008 - 12 - 04
Avgassystemet skall jag göra om så småningom. Det får bli ett senare projekt när bilen väl är besiktigad.
2008 - 12 - 04
Bilen har ju mycket låg frigång så jag var lite orolig att jag inte skulle kunna köra upp på garageinfarten. Men det var inga problem. Hade det inte gått så måste jag ju lösa det problemet också.
2008 - 12 - 07
Fronten är rejält upplyft så att det blir problemfritt att montera de olika lamporna och dra behövliga elkablar.Här har jag monterat och testat positionsljusen.
2008 - 11 - 04
För att täcka för luftvägen till värmesystemet gjorde jag en aluminiumbricka  som limmades på en bit konstläder.
2008 - 11 - 04
"Luftpluggen fästes sedan med en rostfri slangklämma. Enkelt och effektivt. Har man ingen metallsvarv så får man ju hitta på något annat som löser problemet.
2008 - 11 - 05
Bild på den avkapade fördelar-stammen. Det finns en snygg aluminiumvariant för några hundralappar i USA, men det får bli en annan gång. Jag behöver ju några projekt efter att bilen blivit körduglig och besiktigad.
2008 - 11 - 15
Det är mycket obekvämt att montera elen bakom instrumentbrädan. Jag monterade därför 5 st reläer och summer på en aluminiumplåt som bara skruvas fast i stålstaget. Jag arbetar gärna med blindmuttrar. Nu är det också lätt att testa funktioner.
2008 - 09 - 20
Att flytta in datorn i garaget är inga större problem. När jag testkörde sprutmunstyckena via datorn, så fungerade inte cyl 2 och 3. Fick igång 2 efter en stund, men måste se över den andra innan jag kan gå vidare.
2008 - 09 - 23
Chet happens! När jag skulle provstarta motorn såg jag en stor oljepöl under motorn. Inget kul men efter ett tag förstod jag att läckaget fanns vid oljekylaren. Tre brickor som fanns som original togs bort. Packningen var troligen tunnare nu.
2008 - 11 - 01
Ford EDIS behöver ett triggerhjul 36-1. Här har jag monterat en Helicoil gänginsats M7 x 1,25 för att kunna fästa triggerhjulet ordentligt.Gängor i aluminium är ju inte speciellt tillförlitligt och då är Helicoil ett perfekt alternativ.
2008 - 11 - 01
Ford EDIS modul och spolpaket monterat ovanför plenum. Komplett fördelare bortmonterad och fördelarstammen fylld med epoxy. Tänkablar köpte jag på skroten för 50 kr och gjorde om med nya kablar. Hattarna plockade jag isär för kabelbyte.
2008 - 11 - 15
Nu är det nya tändsystemet färdigmonterat. EDIS 4 med triggerhjulet och alla andra prylar som hör till systemet.
2008 - 08 - 14
Här har jag svetsat fast en mutter M18 x 1,5 för Lambdasonden. Det hade ju blivit bökigt om jag inte valt ett orbo, som har en samlingspunkt.
2008 - 08 - 14
Nu sitter inte ljuddämparen i luftinsugszonen som den skulle gjort med den tidigare dämparen. Detta ormboet är gjort för Typ3.
2008 - 09 - 05
Huvudströmbrytare och all el till sprutet är klart och just nu håller jag på med att fixa ett bra lock över allt.
2008 - 09 - 05
Här håller jag på med elen under instrumentbrädan. All el fram till säkringsdosan är klar. Dvs bakljus, sprut, generator och övrig el är dragen och kontrollerad.
2008 - 08 - 07
Jag monterade ljuddämparen. Jag fick svetsa på en bit rör (60mm) då jag inte använder värmekammrarna. En massa kablar till sprutet monterades också. Skall snart börja med elkablar och stolar.
2008 - 07 - 25
Ratt o rattstång från Alfa Romeo. Ett litet provmontage för att se vad som behövs ändras på.
2009 - 01 - 07
Färdigspacklade och färdiglackade strålkastarinfattningar. Jag hade vit lack över från att ha lackat Mercan.Mer jobb än man kan tro med att göra sådana här modifieringar.
2009 - 02 - 03
Strålkastaren är monterad och då gäller der att göra rätt på andra sidan. De tre hålen är för att justera strålkastaren.
2009 - 01 - 29
Nu börjar det likna något. Helt klart mycket spacklingsjobb som tar tid.
Ovanstående bilder är från 25 Juli 2008  till 3 Feb 2009
2008-11-15 03
2008-11-01 04
4
Strålkastaren Massor av spackling Slipa o åter slipa Glasfiberspackel :-) Bonocell Utanför fyrkanten!
Blinkers Positionsljusen lyser December 2008 Nytt avgassystem senare Vända på bilen i garaget
Elschema
iten elpanel
Oljeläckage Munstyckstest Sprutelen är klar Sakta framåt Lamdasond Ormbo
Totalt alla sidor
758 st
 
Dessa bilder är från 14 mars 2008  till 22 juli 2008
Dessa bilder är från 26 december 2007  till 9 Mars 2008
Dessa bilder är från 3 november 2007  till 25 December 2007