Sida nr 3 på Silver Hawk projektet
från 14 Mars 2008  till 12 Juli 2008
2008 - 06 - 24
Visst ser generatorn ut som ny. Jag har ingen aning om hur många mil den gått men den ser fräsch ut inuti. Ett nytt lager skulle inte skada. Ihopsatt känns den helt OK
2008 - 07 - 07
Det blir ett nödbaksäte där sprutet skall husera på högra sidan och laddningsrelä på vänstra sidan. Masonitskivan, eller träfiberskivan som är det korrekta namnet, skall bära en svart matta. Du vet väl att Masonite är ett varumärke och inte ett materialnamn.
2008 - 07 - 12
"Baksätet" skall kläs med svart matta.
2008 - 07 -12
Damaskerna kommer från Malfan och passar fint även här. Jag använder ofta cellplast för att kunna se hur proportionerna kan te sig.
2008 - 06 - 20
Svarta pumpen från -70 gav bara 2,5 Kg tryck så Malfans pump skall jag testa. den är ju 17 år yngre. Den kostar 500 -1000 kr på skroten, men Biltema säljer dem nya för 399 kr. Konstigt att skroten inte fattar det eller är det kunderna som är blinda?
2008 - 06 - 20
Jag hade tänkt bygga en avgasförlängning som bilden visar, men nu när jag skall ha ett tvådelat system behöver jag troligtvis inte detta. Vi får väl se om jag behöver svetsa ihop något. Gängstängerna är bara för att få precision och två med lika mått. En sk gigg eller mall.
2008 - 06 - 23
Gamla klämman passar med ett 3 mm neopreneband emellan. Bensinfiltret sitter också i sin "gamla" hållare.
2008 - 06 - 23
Här har jag sandblästrat generatorn för att kunna måla. Helst skulle jag vilja ha en växelströmsgenerator. Jag har en från Alfa Romeo som jag sedermera skall installera. Jag får göra ett nytt fäste naturligtvis. Den dagen den sorgen.
2008 - 06 - 09
Här har jag gjort en "utredning" av härvan. Jag har ju bra kopplingscheman så det blir en lätt sak att få ihop elen så småningom. Mycket tid har ju gått till sprutet. Det är omväxlande att hoppa fram och tillbaka.
2008 - 06 - 09
Hela bilens kablage låg i en enda röra nedstoppat i en plastsäck för många år sedan. Många kablar var märkta så det skulle bli lätt att montera. Maskeringstejp torkar och det blir oläsligt med tiden, så det var inte mycket till hjälp.
2008 - 06 - 18
Efter provmontering av ljuddämparen visade det sig att den är skev och måste bytas.
2008 - 06 - 18
Det var egentligen bra att jag inte kunde använda den då jag insåg att det vore bättre med ett system som inte värmer upp kylluften som sugs in bakom dämparen. En dämpare på var sida vore ju mycket bättre i det avseendet.
2008 - 04 - 18
Innerskärmarna är nu på plats efter att i ett flertal olika steg ha tillverkat skivor och sedan plastat fast dem. Bara målning återstår att göra innan jag monterar motorn på plats.
2008 - 04 - 23
Äntligen efter många om och men så är motorn monterad. Svänghjuls-shimsen skulle vara tre, men bara två fick plats, så jag fick demontera motorn igen.
2008 - 04 - 23
Ny startmotor som drar fint. Skall prova insprutmunstyckena och förmodligen köpa nytt sprutsystem då box o kablage inte passar denna motorn. Skall bygga en Megasquirt från USA. Skall passa på nu när dollarn är billig. Jag har lagt för många timmar på gamla sprutet redan
2008 - 05 - 10
Jag har insett att det enklaste och kanske det billigaste sättet att få fart på motorn är att skaffa nytt sprut. Att köpa ett helt nytt VW sprut kostar 3 700 (Mexico) och är kanske inte rätt i alla fall.
2008 - 05 - 10
Jag har köpt ett MegaSquirt II i byggsats från www.diyautotune.com Detta systemet programmeras från en vanlig dator och kan anpassas till alla motorer. Jag har säkert lagt 8 - 10 timmar på det gamla systemet och är  ändå osäker på slutresultatet.
2008 - 05 - 19
Såväl Reläbordet som JimStim är redan färdigbyggda. JimStim är en apparat som simulerar motorn och är ganska nödvändig för att kunna testa om man byggt rätt på sprutet. Det förutsätter då att man byggt rätt på JimStim. Allt hitintills har gått planenligt.
2008 - 05 - 19
"Sprutet" är snart färdigbyggt och är ett riktigt pilljobb men himmla kul. Än så länge fungerar allt vid varje testtillfälle. Vissa transistorer är så förbannat små att jag fick köpa en ny lödkolv och ett förstoringsglas. Sådana här jobb gjorde man ju när man var liten, så visst går det.
2008 - 03 - 29
Det är inte svårt att renovera en VW motor, men man måste vara noggrann för att slippa demontera igen. Det är lätt att göra fel. Nästa gång jag skall renovera en VW motor kommer det att gå smärtfritt.
2008 - 04 - 01
Här har jag borrat hål i en cylindrisk dorn och spännt ner den med ståltråd för att kunna montera clipset. Fjädern i huvudcylindern gör det svårt annars.
2008 - 04 - 07
Nu väntar jag bara på att få två nya shimsbrickor så att axialspelet i vevaxeln blir rätt. Nästa gång jag plockar ner motorn kommer det att gå snabbare. Här kommer svänghjulet att monteras
2008 - 04 - 12
Slutet av veckan ägnades åt plastning av innerskärmar bak. 2 lager glasfibermatta på ömse sidor av en Polyuretanskiva på 10 mm. Detta arbete har man ju gjort massor av tidigare så det var skitlätt.
2008 - 03 - 14
Mattsvart ser bra ut, men måste ändå göras om för ytterligare slipning behövs. Allt syns när det är svart.
2008 - 03 - 14
Denna panelen är avtagbar för bättre åtkomst. Om det är nödvändigt är jag inte så säker på. Kan göras snyggare om den är fast monterad. Vi får väl se när motorn är monterad.
2008 - 03 - 26
Bakpanelen som tillsvidare skall vara demonterbar behövdes modifieras då den inte passade. De små vingarna fick jag ersätta med nya. Det har gått åt ett antal av Biltemas polyesterspackelburkar. 
2008 - 03 - 26
Vänster bromstrumma ses här färdigrenoverad till nästan nyskick. Bromsbackarna är helt OK. Monteringsdetaljer, bromscylinder, bromsslang och handbromsvajer är nytt.
Ovanstående bilder är från 14 mars 2008  till 22 juli 2008
Klicka på bilderna för större bild
29 st
3
Nödbaksäte Mallar av cellplast eller papp eller..... Elektronikens givna plats Likströmsgenerator Sandblästrat hus Alfapumpen
En bättre pump behövs Älskar giggar / mallar Ljuddämparproblem Skev dämpare Gör eget kopplingsschema Vilken härva!
Sprutet snart färdigbyggt Testmodulen JimStim färdig Byggsatsen Principskiss För mycket tid på "gamla sprutet" Monterad renoverad motor
Inneskärmar på plats Som i gamla tider Shimsbrickor beställda Eget verktyg Lätt att det blir fel Polyesterspackel gör allt möjligt
Färdigrenoverad Första försöket Allt faller inte på plats jämt
Totalt alla sidor
758 st
 
Klar för montering Sprutdisplay?
2008 - 07 - 22
Konsolen färdig för montering. Radion överst och sprutinformation mellan radio och Hazardblinkers.
2008 - 07 - 12
Jag hade tänkt att ha radion på denna konsolen. Sprutdisplayen kanske passar bra där också.
Dessa bilder är från 3 november 2007  till 25 December 2007
Dessa bilder är från 25 Juli 2008  till 3 Feb 2009
Dessa bilder är från 26 december 2007  till 9 Mars 2008