2008-05-19
Blästring av motorrummet på gång. Jag har skaffat en lång tryckluftsslang så att jag kan använda Martins kompressor utan att behöva flytta den varje gång. Först tar jag det grövsta på stål med Aluminiumsilikat och aluminiumdelarna blästrar jag med fin sand.
2008-07-12
Hatthyllan såg bedrövlig ut när jag hämtade bilen. Både de gräddvita delarna och hyllan har renoverats. Det ljusa är sprutmålat och det bruna är nytt.
2008-07-12
Framstolarna har fått ny vinyl och är mycket lika originalutförandet. Det satt dubbel överdragsklädsel på alla säten!!!!!
Originalklädseln är därför mycket bra.
2008-07-12
Jag skiftade framsätena då förarsätet var mer nedsuttet än passagerarsidan.
2008-07-12
Nu skall Martin och jag lyfta ur motorn för att kolla lamellerna och samtidigt passa påatt rengöra och måla de ställen som har varit svåråtkomliga. Lamellerna var perfekta, sågott som nya. Behöver således inte bytas påevigheter.
2008-07-24 Expanstionskärlet var fullt med avlagringar från motorn som är av gjutjärn. Martin tipsade mig om att lägga i gipsskruv och sedan skaka burken. Burken blev ren och snygg med en bra patina. Jag passade också på att blästra lite delar för målning.
2008-09-05
Ljuddämparen är blästrad och målad. Startmotor och generator har jag gjort rena och gjort översyn på. Nu skall förgasare och el monteras och anslutas.
2008-07-24
Akterpartiet är färdigt förutom Wartburgmärket som jag fortfarande funderar på hur jag skall åtgärda. Bakre "kofångaren" monterade jag i dag. Bilen blir bara snyggare och snyggare.
2008-10-14
Jag har aldrig sysslat med bilel tidigare och måste tillstå att det är egentligen inte så märkvärdigt. Man måste bara tänka efter före. Jag har naturligtvis mycket hjälp av mina anteckningar och kopplingsschemat i verkstadshandboken. 410 timmar har jag använt hitintills.
2008-11-07 Packningar håller ju inte i evighet. Reservpackningar från forna DDR kan ju vara svårt att fåtag i så jag har gjort en ny förgasarpackning i neoprene. En 8mm hålpipa gjorde det enkelt.
2008-11-07 De undre juster-skruvarna för strålkastarna hade sett sina bästa dagar så där får jag med hjälp av en helgängad stång och ett antal muttrar och brickor en helt funktionsduglig strål-kastarinfästning.
2009-02-25
Generatorn är renoverad med nya kol och dioder. Motorn startad och går som en klocka. Bränsleekonomimätaren fungerar inte bra, men det får en låg prioritet. Nu är det bara motorhuven som skall på. Bromsarna vill jag också gärna se över.
2008-12-08
All el är kopplad och fungerar. Endast en liten felkoppling höger bak blinker. Men felet upptäcktes direkt. Bilden visar slutfasen av montering av slangar. Dags att provstarta motorn. Det kan ju bli en julklapp att få igång henne.
2009-06-01
Trots noggrann luftning blir det lång slaglängd på bromspedalen. Främre oken är borrade med (8) nya kolvar så bromsvolymen måste ju bli större. Troligen är det ingen original huvudbromscylinder, vilket kanske ocksågör sitt till. Minskad diameter ger ju längre slaglängd. Martin assisterar mig med bromsarna.
Uppdaterad
2016 - Aug 11
Rainers "DDR Mercedes" Wartburg 353 W 1986 "Walttraut" första etappen renovering till nästan nyskick är klar
Tyvärr vet jag inte mycket om bilens historia då den rullade i Frankfurt/Oder i Ö–stra Tyskland. Dock! Säljaren var en viss Arne Grimm i Eisenhüttenstadt som sålde den till Skotterud i Norge. Via far och son, Bo och Nicklas Lehrensjön i Arvika, gick den vidare till ett kort stopp hos Arne Hallenborg i Vittsjö för att till slut hamna i Svedala hos Sven Andersson. Alla är varma beundrare av Ö–sttyska bilar och har ett antal olika märken (Trabant, Wartburg och Barkas) i sin ägo.Hos Sven A. hade jag nöjet att, tillsammans med Martin, hämta hem bilen till Sävedalen den 30 Juli 07. Äntligen hade Waltraut - jag kallar henne för det - kommit hem. Maskinellt är hon i gott skick, men då hon mest gått som bruksbil har den yttre och även inre glansen bleknat. Som bilderna visar har jag slipat ytrost, blästrat rostfläckar och spacklat och slipat om och om igen. Allt under Martins glada tillrop och eminenta insikter i hur man återupplivar en före detta skönhet. Just nu befinner hon sig i mitt garage. Givetvis blev hon lackerad i sin originalfärg Caprigrönt.
Klicka på bilderna för större bild
(26 bilder)
Rainers bil
2008-10-14
Hyfs hjälper och det är roligt att se skillnaden på då och nu.
ca: 600 tim
arbete
2008-11-07
De övre juster-skruvarna för strålkastarna gick att rädda. Det var ju bra då det är de som användes flitigast. De undre ställer man ju in en gång för alla.
2009-02-25
Det är skivbromsar fram. Rengöring och kontroll i första hand då det ser bra ut i övrigt.
2009-02-25
Trumbromsar bak. Vänster trumma var lite bökig att få loss då det så småningom blir en kant som hakar i bromsbeläggen. Jag slipade bort kanterna påbåda trummorna och nu börjar rengöringen och skydds- målning. Beläggen ser bra ut och hjullagren är glappfria vilket är ett glatt konstaterande.
2009-04-07
Vänster bromssköld har fått betydligt mer stryk än höger. Jag har beställt en ny från Berlin. De tycks ha det mesta som jag kan behöva.
2009-04-07
Fälgarna har jag slipat ordentligt. Tyvärr gick det inte att blästra dem. Det finns ingen firma som vill åtaga sig ett sådant jobb tyvärr. Nu är de grundmålade med en tvåkomponentsfärg. Efter lätt slipning skall jag sprutmåla med min lilla kompressor som var en födelsedagspresent från mina barn.
2009-04-27
Fälgarna har jag sprutat själv med 2k lack  från Henrikssons i Gbg.  Färgen är original. Lackad 10 ggr och jag är mycket nöjd. Det är första gången jag provar denna yrkesgren och min mentala mentor Martin är också imponerad över resultatet. Snart skall jag låta någon kränga på nya däck.
2009-04-27
Nysvarvad vänster bromsskiva. Helrenoverade bromsok med nya cylindrar mm. Nya bromsslangar och nya bromsrör så nu känns det tryggt på bromsfronten. Jag fick också tag på en ny bromssköld till vänster fram. Höger var helt OK.
2009-06-06
Till hösten / vintern får man pilla med mindre viktiga saker som byta till snyggare, dock original säkringshållare. Blästring och målning av bakvagnen är också ett litet projekt. Min Blaupunkt radio skall ju också monteras när jag väl skaffat nya knoppar.
2009-06-06
Det enda som saknas är en kontrollbesiktning. Partille den 24 Juni och sedan är den första, största och viktigaste renoveringen klar.
2009-06-24   09.50
Här rullar min ögonsten ut från bilbesiktningen med godkända papper. Samtliga besiktningsmän var framme och tittade påbilen. Att bilen är sällsynt fick jag bekräftat. Att bilen skulle dra ojämnt på bromsarna fanns med i ett tänkt scenario, så det skall jag lösa snarast.
2009-06-24  09.25 Partille SBP
Det enda som saknas är ju besiktningen. Martin är ju som alltid optimistisk och tror att bilen blir godkänd.
Hon är godkänd och klar för utflykter
Det började med Classic Motor och ett reportage om Wartburg och en granne som renoverat en hel del
2009-06-24 klockan 09.50 Järnringen Partille 2009-06-24 klockan 09.25
2009-06-06 2009-06-06 2009-06-01 2009-04-27 2009-04-27
2009-04-07 2009-04-07 2009-02-25 2009-02-25
2009-02-25 2008-12-08 2008-11-07 2008-11-07 2008-11-07
2008-10-14 2008-10-14 2008-07-24 2008-09-05 2008-07-24
2008-07-12 2008-07-12 2008-07-12 2008-07-12 2008-05-19
Veteranklassad, skattebefriad och registrerad i GMHK Göteborgs Motor Historiska Klubb