Slutförd
2013 - 3 Apr
Silver Hawk Ett "ombyggnadsprojekt" från Oktober -07 till våren -13 
 
Femte och sista sidan

Avslutat projekt
Tidigare stora projekt var Silver Hawk, ett Kit Car bilbygge. Jag har lagt ca: 1270 timmar och ett 50-tal timmar fattades för att bli komplett.
Bilen hämtades den 27 oktober 2007 i Tibro.Tre gossar hade lagt sin hand på henne innan jag fick €hem€ henne. Det finns tydligen en massa människor med god vilja men utan förståelse för vad de ger sig in på. 1:a ägaren startade oktober 1986 för 22 år sedan. 2:a ägaren köpte henne 15 år senare och höll ut 2 år. 3:e ägaren i Tibro hade henne i 4 år utan att göra något. 4: e ägaren, jag själv, har lagt mer jobb än någon annan tidigare även om man inkluderar karosstilverkningen. Bilen var klar 1983 och fick namnet Silver Hawk. En Volkswagen 1600 chassi, med motor och växellåda användes och fick en smäcker strömlinjeformad plastkaross. Bara 107 centimeter hög! Taket over stolarna kunde plockas bort, och strålkastarna var infällbara. Silver Hawk visades på en utställning för byggsatsbilar, Kit cars, i Uppsala 1983. Ett antal besökare visade stort intresse av att köpa bilen. Så Åkesson, konstruktör och designer hittade ett företag där bilen skulle byggas - Plastinova i Landskrona. Bilarna såldes med eller utan det chassi som Åkesson hade konstruerat. Senare gjordes chassi för mittmonterade motorer och när köparen sade vilken motor, fjädring etc. han skulle använda så talade tillverkaren om var motorfästena skulle placeras för att få bra vägegenskaper. Ett tjugotal köpare köpte bilen med chassi, en del gjorde sina egna och resten av de 330 köparna av karossen monterade den på olika typer av chassi, de flesta då på VW Typ 1 eller Typ 3 chassi. En hel del olika motorer användes, Saab och Caddilac V8 var några. 1986 sålde Åkesson tillverkningsrätten till en person i Finland. Så sent som 1997 var bilen fortfarande i produktion. Efterforskningar i Finland 2007 tyder på att inga bilar görs längre. Typ 3 (VW 1600) var inledningsvis utrustad med en 1.5 L (1493 cc) motor baserad på den luftkylda boxer - 4 som fanns i Typ 1 (VW bubblan). Medan motorn fortfarande var samma som i Typ 1 så ändrades luftkylningen helt och hållet för att erhålla en lägre motorprofil. Ferdinand Porsche ritade ju både folkan, motorn och €œPorschen€. Detta resulterade i större utrymme för bagage med den sk pannkaksmotorn. Denna motorn fick senare, 1966, en större cylindervolym 1.6 L (1585 cc). 1970 fick bilen ny bakfjädring och elektronisk insprutning som standard. Den stora skillnaden mellan en Porschemotor och en Typ 3 motor är cylinderantalet, där VW har 4 cylindrar och Porsche 6 cylindrar.
Klicka på bilderna för större bild
1270 timmar
2009 - 02 - 03
Om nu vatten stänker in på baksidan kommmer allt att samlas bakom plexiglasrutan. Därför gör jag en ram runt strålkastarfästet.
2009 - 02 - 03
IKEAS tunna skärunderlag, cellplast och tejp blev en bra form. Bandsågen kom väl till pass igen. Sedan glasfiberspackel runt om. Lätt som en plätt. Sedan skall jag koppla det sista på elen.
2009 - 02 - 16
Köpte vindrutespolarkit från Biltema. Billigare än på skroten. Kommer kanske inte att användas då det är en sommarbil, men tröttnar pumpen får jag väl köpa en ny för 79 kr. Limmar på en ram för lättare demontering
2009 - 02 - 16
Bensintanken målad med svart hammarlack på undersidan. Tanken är rengjord inuti och den verkade vara i mycket god kondition. Jag får köra med flera bensinfilter för säkerhets skull.
Silver Hawk Broschyr
Silver Hawk Monteringsanvisning
2009 - 02 - 24
Tanken är nu lackad o klar. All el fram är kopplad kontrollerad och klar. Nu blir det ett par timmar på rygg för att koppla ihop med instrumentbräda och säkringar. Efter det kommer antagligen stolarna och sedan inredning sedan dörrar sedan.....
2009 - 03 - 22
Allt arbete kan ju inte fotograferas, men konsolen blev ju bra med MegaView displayen i centrum. Är således på G med inredning och stolar. Sedan blir det dörrar. All el fungerar perfekt.
2009 - 04 - 07
Var tvungen att köpa nya stolar då min längd och vikt inte tillät mig att sitta bekvämt i de gamla stolarna som jag fick med från Tibro. De var "liggstolar".  Jag sparade dessutom arbete men fick en högre kostnad.Jag är helnöjd med köpet.
2009 - 05 - 17
Luften till vindrutedefrostern hämtar jag, via 50mm avloppsrör och alu-flex slangar, från motorn.
2009 - 05 - 17
Fy fan vad besviken jag är på höger dörr! Byggdes av "Professionella byggare i Laholm". Man kan inte plasta ihop två delar utan att försäkra sig om att ingen del har legat och blivit skev. Det är bara nybörjare som gör sådana fel.
2009 - 05 - 21
Att plasta fast dörrarna och kliva in i bilen var helt omöjligt. I kommer jag men inte ur. Vindrutan lutar alldeles för mycket. Återstår alltså att bygga om högerdörren så den passar. Spackling var absolut inget alternativ
.
2009 - 05 - 21
Det gick betydligt lättare än jag trott att plocka isär dörren. När den sedan är uppriktad (se alu plåtarna på föregående bild) plastar jag med   glasfiberspackel på ett antal ställen för uppstyvning. Sedan plastar jag på traditionellt sätt resterande.
2009 - 05-31
Strikerplattan som låset skall haka tag i behövde monteras på en platta för att passa bra. Lätt fixat med Glasfiberspackel och en liten enkel form. Jag limmade ihop dem och slipade sedan plattan till bra passform. Fäste allt med tre skruv.
2009 - 06-16
Gångjärnen hade absolut maxglapp. Enda chansen var att borra upp hålen med först 9mm borr, sedan 9,8mm och till sist 10,0mm brotch. 10mm axel med en svetsloppa som hållare räcker sedan bilens livslängd. Skitbra!
2009 - 07-07
Oavsett hur bra bilbyggare man än är så behövs ytterligare experthjälp. Här hjälper Hugo mig att skruva fast en fotplåt vid passagerarsidan medan jag drar muttrarna på andra sidan. Han borrade även hålen för mig.
2009 - 07 - 07
Här hjälper Viggo mig att demonstrera färdiglackade delar. Dörrarna, backspeglarna, motorkåpan och bensintanksutrymmet är redan färdiglackade.
2009 - 08 - 01
Vindrutan är limmad och karossen slipar jag på när vädret tillåter. Jag har köpt matta till inredningen och rör till ventilationen.
2009 - 08 - 01
Som sagt. När vädret är dåligt så slipar jag på något inne i garaget. Det skulle kunna vara ett evighetsjobb, men tillräckligt bra räcker. Här har jag sprutat filler på motorrumsluckan.
2009 - 08 - 08
Bakskärmens bakkant ligger alltför nära däcket så ett operativt ingrepp  med ett snitt vid kanten. Sedan är det bara att "limma" fast kanten med Plastic Padding a la Biltema.
2009 - 08 - 08
Men först måste läppen fixeras, och vad är då lämpligare än maskeringstejp. glasfiberspacklet kletar man fast i hålkälet och sim sa la bim så är operationen klar och adekvat plats till däcket är ordnat.
2009 - 08 - 22
Party, party! Skall du ha kräftskiva? Nej det är bara bilbygget som haft lite kräftgång, men nu är det snart dags för lackering. Fillern har kommit på plats och är slipad len som en barnastjärt.
2009 - 08 - 28
Silvermetallic och klarlack! Äntligen har jag kommit så långt. Nu skall jag börja med innerklädseln och sedan skall stolarna monteras, men först skall jag lacka motorluckan.
2009 - 09 - 12
Åter inne i garaget igen. Motorluckan har för stor yta för att vara snygg så ett bagageräck fyller både en estetisk och praktisk funktion.
2009 - 09 - 12
650 mm långa 10 x 32mm teaklister skruvade med M5 vagnsbult. Bakrutan av rökfärgat Plexiglas fyller  upp ytan som omges av motor-luckan. Jag valde detta isf svart "båtrutelist" som skulle ställa till det på insidan.pga dåligt plastad kaross.
2009 - 09 - 12
Plexiglasen köpte jag av en fd seglarkompis Peter Wahlfors, som är expert på Plexiglas.  Wolfsburg Edition märket har jag köpt  av VW Up North, mitt favoritställe för vw-delar.
2009 - 09 - 12
Jag väntar med att limma fast bakrutan tills jag klätt väggen med matta. Detta för att inte kladda ner rutan. Rutan sitter med 4 st M5 vagnsbult och limmet får således vänta.
2009 - 09 - 30
Vanlig skyddspapp går utmärkt att göra mallar till mattbitarna. Mattan skärs med en vass bladkniv och vid behov trimmas med ett industrirakblad. Akta fingrarna bara!
2009 - 11 - 16
Här skall jag börja plocka ner den röda bärbalken för att den är i vägen för mina nya ljuddämpare. Tidigare årsmodeller hade bärbalken vid växellådan och jag ser det som en fördel att ha det så.
2009 - 11 - 17
Balken borta och de nya ljuddämparna är monterade. Skall sälja mina T3 värmeväxlare på Tradera. Skaffar eventuellt bubbla växlare nästa år om så behövs.Nu skall motorn ur och ny balk monteras! Hej Hopp!
2009 - 11 - 19
Visst passar de nya dämparna och Mauri säger att de låter kanonfint.Vem fan är Mauri? Jo, bästa VW dels leverantören, Classic VW up North. Taskig hemsida för tillfället, men en ny är på gång. Mamut.se var fullständigt värdelösa.

2009 - 11 - 19
Hålen för kuddarna måste borras och jag passar på att göra rent lite här och där. Jag hade tänkt göra det nästa säsong, men projektet blivit något försenat gör jag det nu när tid finnes igen.
2009 - 12 - 11
Passagerarstolen är slutligen monterad. Man sitter bra i dessa stolarna. Man börjar närma sig slutet!  Eller gör man inte det alltid, närma sig slutet menar jag. Men nu är slutet riktigt nära.
2010 - 01 - 17
Har varit alltför kyligt i garaget en tid så jag har sysslat med annat, men i dag har jag kört hårt med att montera nya drivaxlar och påbörjat balkbygget. Några rör och lite svets så är vi hemma igen.
2010 - 01 - 23
Ett 4 kantsrör 30x40 vilar på långmutter svetsad i gamla motorbalkar. Ett vinkeljärn är sedan svetsat mellan växellådsstödet och nya balken. I princip lika som det alltid varit bakåt i tiden.
2010 - 01 - 23
Motorkuddarna är från bussen, så motorn hänger som bussens motor gör (gjorde). Allt för att få plats för Buggydämparna. Slutresultatet blev betydligt snyggare än T3:ans ormbo.Bättre? Njaaa!
2010 - 02 - 24
Inget vidare i garaget när det är så kallt ute, men har i alla fall börjat med inre dörrhandtag. En klädd träfiberskiva får täcka hålet förutom en litet handskfack för tandborsten. Svart skinnimitation + röd kederlist?
2010 - 04 - 14
Härligt när man kan göra vissa jobb i dagsljus då solen skiner och värmer. Limmade först med ett vinyllim, vilket fick bytas till kontaktlim. Skinnimitationen köpt på Biltema limmades på en 3mm foam som annars användes som golvunderlägg.
2010 - 04 - 14
Då dörrarna är väldigt olika så är klädselskivorna också olika stora. Det var väl få förunnat att kunna arbeta med ett CAD program på den tiden så liksidigheten är inte imponerande, men vem ser det? 5mm vagnsbult fick tjäna som fästanordning.
2010 - 05 - 26
Styrarmen på höger spindel är fäst med M10 x 50 x 1,0. Finns ej att uppbringa i Götet. Försökte göra nya men misslyckades med att få gänggången rätt. Gjorde 3 försök innan jag kom på lösningen. Jag borrade ett 10mm hål i en 2"x4" med pelarborrmaskinen för att få 90°
2010 - 05 - 27
Jag kapade bort std gängorna och slipade kanten ca 45°. Spände fast bulten i städet och höll snittet hårt och plant mot regeln medan jag sakta snurrade på kalaset. Gjorde på så sätt 2 nya skruvar med perfekt resultat. Bult har inga gängor, men skruv har. Kolla gärna med ISO!
2010 - 06 - 04
Enda sättet att få ordning på SAAB's gamla gångjärn
2010 - 06 - 14
Snart besiktning??
2010 - 06 - 14
Snart besiktning??

2010 - 06 - 26
Midsommardagen och allt det elektriska fungerar nu som det skall efter att jag "borrat sönder" några kablar. Jag skall bara justera in torkararmarna!
Det måste vara jag som inte kontrollerar vad mina tre föregångare har gjort. Jag hade ju plockat ned torkarmotorn och hela det paketet så att det fungerade efter att ha legat i träda i många år.
2010 - 06 - 26
Som väl var så var det bara att flytta motorarmen 180 grader så gick den åt rätt håll. Gossen som monterade paketet har gjort rätt men glömt att kolla vevriktningen. Det gick betydligt bättre att åtgärda än jag trodde från början.

2010 - 07 - 20
Första provturen var att backa ur garaget och sedan köra fram och tillbaka på gatan några gånger. Nu står hon i garaget igen och skall få förarstolen monterad. sedan måste jag fixa så att besiktning blir möjlig.
2012 - 10 - 01
Helt nya inställningar som klart har förbättrat motorgången. Nu börjar jag bli nöjd
Äntligen har jag fått motorn att gå oklanderligt. Se MegaSquirt för mer info.
Startsida
Yamaha
Mercury110
MGB GT 1971
Vespa GS 160  1964
Segelbåtar
Megasquirt
Malfa amatörbygge
Modellflyg mm
Motorcyklar
Motorflyg
Skärmflyg
Hemmavid
Gyproc mm
Rainers Wartburg
Page 3
Page 2
Page 4
Page 1
32 bilder är från 27 September 2007  till 20 Januari 2008
20 bilder är från 24 Januari 2008  till 9 Mars 2008
21 bilder är från 12 Juli 2008  till 3 Feb 2009
28 bilder är från 14 Mars 2008  till 12 Juli 2008
Motorn går som en klocka Provkörning på gatan Torkare gick åt fel håll All el fungerar nu Snart besiktning??
Snart besiktning SAAB´s gamla gångjärn Ett sätt att få perfekta gängor Egenhändigt gjorda bultar Dörrarna klara för montering
Dörrklädsel Montering av dörrlås Nya motorkuddar Ny motorupphägning Nya drivaxlar
Passagerarstolen på plats Rengöring Nya dämpare Dags för ny motorupphägning Röda balken skall bort
Sil2009-09-30 01
Silvermetallic o klarlack Vindstilla, vatten o Partytält Glasfiberspackel Justering av skärmkant Sprutat filler
Limmad vindruta Viggo håller kollen Hugo, han kan han! SAAB´s utslitna gångjärn
Skev! Skev! Höger dörr superskev!! Dåligt av karosstillverkaren! Avloppsrör blir defrosterrör JULA´s stolar
Konsol med MegaView och radio Bensintank klar Biltemas spolarkit Hammarlack i botten Formbygge strålkastare
Formbygge strålkastare