Mentalt och fysiskt samt den tilltänkta flytten gjorde att jag avslutade mitt nästan färdiga projekt  Silver Hawk och bytte till mig denna MGB GT. Tidigare ägare har inte ansträngt sig att få bilen i mint condition. De senaste 5 åren har den bara stått i ett trångt garage och då är det inte lätt att pilla med den. Min första ambition är att få bilen igenom besiktningen. Jag har faktiskt köpt en MGB GT en gång i min ungdom, närmare bestämt i Toronto Canada. Av någon anledning halkade jag ur kontraktet, en anledning som jag faktiskt inte minns snart 50 år senare. En grön MGB GT 1965 års modell.

2013 - 06 - 30 03
Förgasaren är rengjord i min ultraljudstvätt och insugningsrören är tvättade i aceton. Paketet ser ut som nytt så det är bara att vänta på Posten med lite nya delar. Spännande att starta upp motorn igen!
2013 - 06 - 30 02
Jag bytte också till mycket bättre bromsskivor då jag naturligtvis saknar servobromsar. Bromsegenskaper är en mycket viktig säkerhetsdetalj.
2013 - 06 - 30 01
Vänster framvagn helt nyrenoverad med gasstötdämpare, vilket jag upplevde som att få helt nya köregenskaper
2013 - 08 - 04 02
Varför ny ratt? Den förra var bara 13" och jag såg inte varken varv- eller hastighetsmätare.Känns riktigt bra må jag säga.
2015-04-28
Klicka på bilderna för större bild

41 bilder
2013-03-24 02
Nya bottenband ingick i renoveringssatsen
2013 - 03 - 24 08
Sätesgummit, rygggummit, banden och sätesrygg av kartong ingick i satsen.
2013-03-03 01
Ny stolsinfästning med 6 popnitar och PopNut M6 med Dural aluminium. Det svarta är ett modernt lim som extra säkerhet.
2013-03-03 02
Pedalstället. Det skadar inte att titta in underifrån. Jag upptäckte spaken för friskluftsintaget på så sätt
2013-04-06 01
Svårt att göra ett rektangulärt hål i plåt så en bit träfiberskiva fick fungera som mall. Ibland felaktigt kallad Masonite, som är ett Tradename.
2013-04-06 02
1971 hade bilen 2 st 6Volts batterier, men jag har ett 53 Ah 12 Volts Tudor High Tech. Basen kan högst vara 200 x 200 mm. Två sådana här korgar finns bakom sätena.
2013-04-10 01
Ljuddämpningsplatta under motorhuven som var lätt att montera loss, men desto svärare att montera igen. Rainer hjälpte mig.
2013-03-24 01
Sist monterade jag den skinnklädda förarstolen.
2013 - 04 - 21 01
Nu är alla fyra hjulens bromsar renoverade. Nya delar från MGBParts UK . http://www.midlandsportsandclassics.co.uk/
2013 - 05 - 02 02
Kopplingshydrauliken kanske borde renoveras / bytas ut. Bromsvätskan har troligen inte bytts ut på många år, men nu är det gjort.
2013 - 05 - 02 03
Bytte en trasig damask på höger sida. Trots kraftig rörtång och fast ringnyckel lyckades jag inte lossa den. Plockade ner staget och spände fast det i skruvstädet samt glödgade muttern så lossnade den till slut. Värsta muttern i mannaminne!
Otroligt skitiga ekerhjul som tvättades noga och blästrades samt målades med Hagmans Silverfälgfärg samt klarlackades. Duger men ingen höjdare precis. På håll ser det bra ut!
2013-03-24 07
Ny skinnkladsel inköpt från England där det finns allt som man kan behöva för en renovering. En renoveringssats för förarstolen inhandlades samtidigt frå n MGBParts UK. Bra grejer, snabb leverans och humana priser.
2013 - 06 - 18 01
Det var på tiden att någon kollade upp länkarmarna innan en olyckshändelse inträffade. Ovalt hål isf runt samt bulten halvvägs genomsliten. Upptäcktes inte av Bilbesiktningen.
2013 - 06 - 14 04
Spindelbulten måste demonteras med vinkelslip och slägga.
2013 - 06 - 14 03
Hela länkarmssystemet demonterat och redo för helt nya delar inhandlade från England.
2013 - 06 - 21 06
"Suspension Pan" är ca 5mm mindre än den gamla original, så jag tvingades behålla den.
2013 - 06 - 21 05
Här syns att "Suspension Pan" är ca 5mm mindre. Detta gör att länkarmarna böjs och detta kan vem som helst räkna ut att det påverkar styrningen av bilen.
2013 - 05 - 25 02
Det är mycket besvärligt att fixa med brytarspetsar o dyl så jag installerade brytarlöst för att slippa mecka med sådant. Trångt som attan men typiskt engelskt.
2013 - 06 - 18 02
Ö–vre länkarmen var kombinerad med stötdämparen, så jag kopplade bort dämpningen och satte en separat gasdämpare.
2013 - 05 - 25 04
Spårskruven är nästan omöjlig att få dit, men tänk om det inte varit tum-gängor så vore en insexskruv suveränt enkel att få dit. Men varför skall det vara enkelt?
2013 - 05 - 25 03
Snabbt dit med fördelarlocket och det är bara att tuta o köra.
Startsida
Yamaha
Mercury110
Vespa GS 160  1964
Segelbåtar
Silver Hawk Kit Car
Megasquirt
Malfa amatörbygge
Modellflyg mm
Motorcyklar
Motorflyg
Skärmflyg
Hemmavid
Gyproc mm
Rainers Wartburg
2013 - 07 - 14 01
Problem med att justera handbromsen pga att vajern var för lång. Inget fel säger man i England! Inget att undra på att deras MC tillverkning fasade ut när Japanerna tågade in på marknaden.
MGB 2013-06-30 01 MGB 2013-06-30 02 MGB 2013-06-30 03 MGB 2013-07-14 01 MGB 2013-08-04 02
MGB 2013-05-25 02 MGB 2013-05-25 03 MGB 2013-05-25 04 MGB 2013-06-14 04 MGB 2013-06-18 02
MGB 2013-05-02 03 MGB 2013-06-14 03 MGB 2013-06-18 01 MGB 2013-06-21 05 MGB 2013-06-21 06
MGB 2013-04-12 07 MGB 2013-04-12 08 MGB 2013-04-12 11 MGB 2013-04-21 01 MGB 2013-05-02 02
MGB 2013-04-10 02 MGB 2013-04-12 01 MGB 2013-04-12 02 MGB 2013-04-12 04 MGB 2013-04-12 06
2013 - 04 - 10 2
Sist monterade jag den skinnklädda förarstolen.
2013 - 04 - 12 01
Skylten hamnade lite på sniskan, så det måste jag naturligtvis ordna. Bilden GMHK 1/6 skall användas till veteranförsäkringen. Framifrån
2013 - 04 - 12 02
Bild GMHK 2/6
GMHK Göteborgs Motorhistoriska Klubb. Högersidan
2013 - 04 - 12 04
Bild GMHK 4/6. Vänstersidan.
2013 - 04 - 12 06
Bild GMHK 5/6 inredning
2013 - 04 - 12 07
På garageuppfarten efter att ha provkört bilen några hundra meter fram och tillbaka på gatan utanför huset. Vilken go känsla!
2013 - 04 - 12 08
Hjulen blev hyfsat snygga efter ett antal timmars pillande. Nya fina däck Det har runnit mycket vatten i Donau sedan denna skönheten byggdes.
2013 - 04 - 12 11
Bild GMHK 6/6 Motorutrymme
MGB 2013-03-24 08 MGB 2013-03-24 09 MGB 2013-04-06 01 MGB 2013-04-06 02 MGB 2013-04-10 01
2013 - 03 - 24 01
Här är förarsätet färdigklätt för inmontering i bilen.
MGB 2013-03-24 03 MGB 2013-03-24 04 MGB 2013-03-24 05 MGB 2013-03-24 06 MGB 2013-03-24 07
Ny bromsskiva och jag monterade nytt bromsok och bromsslang. Så ser hjulinfästningen ut när man har ekerhjul.
Befintlig vindrutespolarbehållare såg ut som ett skämt och jag förvånades av att ingen bytt den tidigare. Ny pump och behållare naturligtvis.
Förarstolen urmonterad. Jag får göra om infästningen då den ser suspect ut.
MGB 2013-03-02 MGB 2013-03-03 02 MGB 2013-03-24 01 MGB 2013-03-24 02 MGB 2013-03-03 01
2013 - 03 - 02
Nyss hemkommen och jag har försökt få lacken att se någorlunda ut. Bilen är 42 år gammal så hur snygg är du själv?
Double click to edit
Nyss hemkommen
1
Första sidan på MGB GT projektet
från 3 Mars 2013  till 4 Augusti 2013
Page 1
Ovanstående 41 bilder är från 3 Mars 2013  till 4 Augusti 2013
40 bilder är från 24 Januari 2008  till 9 Mars 2008
MGB GT 1971

12 204 mil 2 Mars
när jag köpte bilen
2013
MGB GT 1971
31 bilder är från 25 Maj 2015  till 1 September 2016
Page 3